Att lära sig raila är Jackies utmaning under kvällens träning – tryggt i ledare Nathalies armar. Foto: Alicia Mårtensson, Svart Pist Publishing AB.

Starkt skidcommunity och spektakulära evenemang

Pjäxor, skidor och hjälm packas med till skolan och när klockan ringer ut för dagen tågar barn och ungdomar gemensamt mot Järvsöbacken, ett längre snöbollskast från skolan. Det är torsdag och ikväll vankas det parkträning med det återupplivade Jarse Ski Team.

Cirka 80 barn och ungdomar samlas i detta fantastiska och lokala skidcommunity, ett stort antal i den småskaliga och gemytliga skidbyn Järvsö. Stämningen är upplyftande och ungdomarna peppar varandra till nya tricks i hopp och på boxar och rails.

-Det är fantastiskt att se hur våra barn och ungdomar finner gemenskap, peppar varandra och utvecklas tillsammans, säger Nathalie Häll, en av ledarna för Jarse Ski Team, innan hon fortsätter hjälpa deltagaren Jackie på railsen.

Endast en kort promenad från skolan till Järvsöbacken. Foto: Destination Järvsö

Spektakulära evenemang

Den stora arenan, Järvsö Snöpark, belägen på den norra delen av berget, är en populär upplevelse hela vintern för både stora och små. För den tävlingssugne och för publiken som vill njuta av en härlig atmosfär och spektakulära uppvisningar blir parksäsongen extra kryddad med spännande evenemang och tävlingar.

Redan den 9-10 mars gästas Järvsö av Sveriges nationella serie för freeski och snowboard, då Swedish Slopestyle Tour och Swedish Snowboard Series avgörs i Järvsöbacken, med stjärnor från hela landet på deltagarlistan.

Den 29 mars är det dags för det lokalt arrangerade Rail Jam och 30 mars går den legendariska tävlingen Järvsö Big Air av stapeln, en tävling som har varit med sedan mitten på 90-talet. Här kan publiken förvänta sig en folkfest och en härlig afterski vid tävlingsområdet. Tre roliga evenemang som säkerligen kommer locka till deltagande, tittning och inspiration hos de flesta medlemmarna i Jarse Ski Team.