Unikt samarbete främjar lokala livsmedelsproducenter och gör lokalproducerad mat och dryck mer lättillgänglig

Nyhet -

Mängden lokalproducerad mat i Sverige måste öka. Detta för att öka vår självförsörjningsgrad, göra oss mindre beroende av import, säkra arbetstillfällen, skapa förutsättningar för långsiktiga investeringar och minska onödiga transporter. Nu inleds ett unikt samarbete för att bidra till just detta. Matvärden står för initiativet och projektledningen, FarmUp för tekniken, Kyl- och Frysexpressen Nord för logistiken och de lokala matföretagen för produkterna.

- Vi vill möjliggöra för våra lokala livsmedelsproducenter att nå ut till fler och sälja mer och samtidigt underlätta för de som vill köpa lokalproducerade livsmedel. Tack vare detta samarbete kan vi det. Just detta projekt har varit igång i Järvsö sedan hösten 2021 men drivs nu på fler orter i Hälsingland. Nästa steg blir att lansera konceptet i Gästrikland, berättar Britt-Marie Stegs, projektledare på MatVärden.

MatVärden är en ideell förening i Gästrikland och Hälsingland som arbetar för att den lokala produktionen av mat och dryck i regionen ska öka både i volym och kvalitet. Visionen är en hållbar livsmedelsproduktion i Gävleborg.

FarmUp appen lanseras i Hälsingland med start 9 maj.