Destination Järvsö slutredovisar och söker nytt turismprojekt

Destination Järvsö AB avslutar nu en etapp i sitt turismutvecklingsarbete och ansöker samtidigt om pengar för en ny etapp. Projektförslaget ”Järvsö Hållbar Destination, etapp 2” ansöker om ca 700.000 kronor per år i tre år från Region Gävleborg och ca fyra miljoner totalt från EU:s strukturfonder med projektstart i sommar.

Projektets etapp 1 har precis slutredovisats. Det avslutades vid årsskiftet och har finansierats av Ljusdals kommun och Region Gävleborg samt av bolaget självt.

- Turismen i Järvsöområdet växer så det knakar med flera stora miljoninvesteringar. Vi som bolag måste utvecklas vidare för att svara upp mot den nya situationen. Vi behöver bli ännu bättre på att göra det enkelt för kunderna att hitta hit och för våra företag att göra bra affärer, fortsätta investera samt skapa arbetstillfällen säger Olle Fack som är ordförande för Destination Järvsö AB.

Bolagets egen personalstyrka har under de senast två åren vuxit från 3,0 till 4,5 heltidstjänster, en nivå som man just nu klarar att bibehålla utan projektfinansiering. Projektet har bland annat arbetat med att öka andelen lokalproducerat kött i butikerna och ett varumärkesarbete som lett fram till den s k ”Järvsöboken” som beskriver hur Destination Järvsös varumärke och profil skall göras tydligare.

Beviljas den nya projektetappen får man resurser att driva fler utvecklingsprocesser.

- Det är viktigt att turismutvecklingen sker så att det ger hållbara resultat. För oss innebär det en underifrånprocess där företagen i destinationen kommer med förslagen och är delaktiga i varje steg av arbetet, säger projektledaren Maja Frost. För att inte Destinationen skall förlora sina kvaliteter måste vi arbeta med både ekologisk, ekonomisk, kulturell och socialt/etisk hållbarhet.

Turismens utveckling gynnar inte bara turistföretagen. I destinationsbolagets styrelse ingår också bl a Mekanotjänsts VD Lennart Edling.

- Vi har ständigt behov av att rekrytera kompetent personal. Ett attraktivt fritidsliv och arbetstillfällen i andra branscher för t ex medföljande partners gör det lättare för oss att få tag i den kompetens vi behöver, säger han.

Mer information:

Olle Fack, ordförande Destination Järvsö AB 070-8203174

Maja Frost, projektledare, 0651-40306

Destination Järvsö AB förmedlar boende, aktiviteter och upplevelser för besökande i gäster i Järvsö med kringliggande orter. Genom Destination Järvsö AB:s  bokningscentral samt turistbyråverksamheten som bedrivs på uppdrag av Ljusdals kommun är Destination Järvsö AB den första gästen får kontakt inför sitt besök.