Järvsö ökar takten igen - mångmiljoninvesteringar i byn

Trots en varm vinter gjorde Järvsöbacken en av sina bästa säsonger någonsin 2013/2014 och nu satsar Järvsö mer än någonsin förr på mat, dryck och boende.

Mitt i Järvsöbackens skidområde ligger Alpbyn som under fjolåret byggde ut restaurangverksamheten för att kunna ta emot fler sittande gäster. Till den här vintern kommer de också öppna Järvsö bryggeri där lokalt Järvsö-öl ska bryggas.

Hotell Järvsöbaden investerar i en spa-anläggning för att återknyta till sin historia som kurhotell. Under flygeln i öster finns i dag en stenkällare som kommer att inredas med kallbad och varmbad. Vatten från egna källan på Öjeberget kommer flöda genom kallbadet och varmpool kommer sänkas ner i golvet. Till detta kommer också en 160 kvm stor utbyggnad inredas med behandlingsrum, omklädningsrum, dusch, torr- och ångbastu, relax och gym.

- Det känns fantastiskt roligt att vi kan ta tillvara vår historia och återknyta till vår tradition som kurhotell och vi är stolta över att vi nu kan genomföra den största investeringen som gjorts sedan starten 1905, Per Ångström VD på Järvsöbaden

Utbyggnaden räknas vara klar till början av skidsäsongen 2014/2015 och invigning kommer att ske i samband med att Järvsöbaden firar 110 år i samma ägarfamilj under 2015.

I längdskidparadiset Harsa påbörjades en utbyggnad under sommaren där man bygger ut restaurangen, fler konferensrum och gemensamma utrymmen som bastu och duschar och redan till vintern räknar man med att ha utbyggnationen klar.

På flera håll i Järvsö investerar flera privata investerare och bygger året-runthus i anslutning till backarna och till älven. Hittills i år har ca 30 miljoner investerats där också inräknat Berglin bygg som under 2014 färdigställt 13 lägenheter på Helsingegården, en investering som når upp till 11 miljoner. Berglin bygg har också nyligen förvärvat mark för nybyggnationer i Kyrkbyn, Kåsjö och Skålbo.

Lill-Babs Caffär står inför vintern med ny arrendator. Anna och Per Bergenuddh som driver Järvsö gårdsbageri kommer att ta över caffären med ambition att göra den till ett av Sveriges bästa caféer med hjärta, passion och hälsingska råvaror.  Tevsjö destilleri fortsätter att expandera och till vintern kommer man öppna ett Whiskeyförråd där man kan köpa ett andelsfat och man kommer även bygga vidare på sitt koncept med restaurang under glastak utomhus. Det investeras ca. 1 miljon kronor i den fortsatta expansionen.

Järvsö exploderar just nu med stora flera aktörer som gör sina största investeringar någonsin. Bland annat byggs Järvsös första ski-in ski-out-hotell på södra sidan av skidområdet. Bergshotellet börjar byggas hösten 2014 och står klart till sommaren 2015. Hotell Järvsöbaden bygger Spa och Harsagården satsar för en ny restaurangdel och fler gemensamma utrymmen. Det bubblar överallt i byn och investeras över 100 miljoner kronor det kommande året.

Järvsö är en åretruntdestination som erbjuder varierande upplevelser. Vintertid är det full fart i Järvsöbacken – Sveriges elfte största skidanläggning där det finns nedfarter i alla svårighetsgrader och ett stort barnområde med mycket aktiviteter. Föredrar du skidåkning på längden finns Harsa med miltals med välpreparerade spår och ett skicenter. Lär dig mer om våra stora rovdjur på Järvzoo och om Hälsinglands historia, eller delta i någon av alla kulturella aktiviteter. Här ges många tillfällen för barn och familjer att tillsammans uppleva natur och kultur. Till Järvsö tar du dig enkelt med bil, buss eller tåg. Med bil tar det tre timmar från Stockholm och tåget stannar varje dag mitt i byn.

Destination Järvsö AB förmedlar boende, aktiviteter och upplevelser för besökande i gäster i Järvsö med kringliggande orter. Genom Destination Järvsö AB:s  bokningscentral samt turistbyråverksamheten som bedrivs på uppdrag av Ljusdals kommun är Destination Järvsö AB den första gästen får kontakt inför sitt besök.