Framgångsrikt samarbete mellan Järvzoo, Naturskyddsföreningen och Sveaskog

Järvzoo i unikt och framgångsrikt projekt

Den rödlistade vitryggiga hackspetten är en av Sveriges mest hotade arter. För att bevara arten och öka populationen har Järvzoo sedan flera år tillbaka arbetat med Naturskyddsföreningen i ett bevarandeprojekt. År 2020 inleddes dessutom ett långsiktigt samarbete med Sveaskog som i ett första skede finansierat en ny publik hackspettsanläggning. Ett samarbete som är helt unikt i sitt slag.

- Under parkens 30-åriga historia har vi hela tiden arbetat målinriktat med bevarandet av hotade arter och deras livsmiljöer. Järvzoo är idag involverad i ett stort antal projekt, både nationella och internationella. Just det här projektet är ett lysande exempel på hur vi vill och behöver jobba för att nyttja resurser och kompetens hos alla inblandade för att få bästa möjliga resultat, säger Jens Larsson, VD på Järvzoo.

För att vitryggig hackspett ska kunna överleva på lång sikt behövs ett antal hundra häckande par. I år skedde elva lyckade häckningar, det bästa resultatet på många år men vi har fortfarande en lång väg kvar. En viktig del i bevarandearbetet är att artens livsmiljöer, gamla lövskogar med mycket död ved, skyddas och återskapas.

- Den vitryggiga hackspetten är en så kallad paraplyart vilket innebär att arten indikerar att miljön där den kan häcka också är lämplig för många andra arter, säger Linda Petersson, projektledare för Naturskyddsföreningens Projekt vitryggig hackspett.

Samarbetspartnern Sveaskog, som finansierat hackspettens voljär på Järvzoo, arbetar utöver detta för att vi åter ska få en livskraftig population av vitryggen i Sverige. Arbetet för att främja förutsättningarna för arten bedrivs i första hand i Sveaskogs ekoparker, men även i skogarna.

- Biologisk mångfald är en förutsättning för våra skogar och framtidens skogsbruk. Den vitryggiga hackspetten är en viktig indikator för våra långsiktiga insatser i riktning mot ett mer hållbart skogsbruk. Det utmärkta samarbetet med Järvzoo och Naturskyddsföreningen är grunden för den positiva utvecklingen av vitryggsbeståndet, säger Erik Brandsma, VD på Sveaskog.

På Järvzoo finns idag fem vitryggspar och vi ser fram emot nya ungar till våren. När de fåglar som fötts upp i avel är redo att klara sig själva förflyttas de till återställda lövskogsmiljöer. Där utfodras de två gånger dagligen och får under cirka en veckas tid vänja sig vid sin nya miljö. Därefter öppnas voljären och fåglarna kan flyga ut, men medlemmar från Projekt vitryggig hackspett fortsätter att utfodra dem under höst och vinter.

Den 21 oktober invigs den stora publika voljären på Järvzoo och där finns även en utställning med information om varför den vitryggiga hackspetten och dess livsmiljö är hotad. Här kan besökare få information om det viktiga bevarandeprojektet, lära sig mer om arten och få se dem på nära håll.

Kontakt:

Järvzoo - Nordens Vildmarkspark