Aborterna minskar och stora regionala skillnader

Under årets sex första månader gjordes det 18 670 aborter i Sverige, en minskning med 311 aborter jämfört med motsvarande period förra året. Jämfört med motsvarande period för tio år sedan är det en ökning med 3 479 aborter från 1999 års 15 191 aborter, en ökning med 22,9% i absoluta tal och med 16% räknat per tusen kvinnor i åldern 15-44 år.

För tonåringar har aborterna ökat från 2315 aborter under januari till juni 1999 till 3565 aborter under motsvarande tid i år.

- Det är ett glädjande besked att aborterna nu minskat och vi hoppas att det är det trendbrott som vi så länge väntat på. Men vi har fortfarande en lång väg kvar att gå. Fortfarande har Sverige de högsta aborttalen för tonåringar i hela Europa. Det ska vi inte behöva ha, säger Gunilla Gomér, ordförande för Ja till Livet.

De stora regionala skillnaderna mellan olika län kvarstår och ökar. Blekinge län, där det inte under de senaste tio åren gjorts mer än, som högst, 16,5 aborter per tusen kvinnor, sjönk aborttalet nu till historiskt låga 9,8 aborter per tusen kvinnor under första halvåret 2009. De senaste tio åren har inte något län i Sverige, vare sig det gäller vid halvårs- eller helårsstatistiken, redovisat ett aborttal på under tio aborter per tusen kvinnor.

Jönköping, Kronobergs län, Kalmar län, Halland och Västerbottens län har alla haft ett snitt på under 17 aborter per tusen kvinnor under de senaste tio åren.

Samtidigt har exempelvis Värmlands län, Malmö kommun, Göteborgs kommun, Stockholms kommun och Stockholms län inte någon gång under motsvarande period redovisat lägre aborttal än 20 aborter per tusen kvinnor.

- De stora regionala skillnaderna visar väldigt tydligt att de svenska aborttalen inte skulle behöva vara så höga som de är. Varje län i Sverige har samma abortlag. Ändå skiljer sig aborttalen mycket kraftigt mellan länen. Glädjande nog har vi nu, trots att aborterna har ökat de senaste tio åren, faktiskt ett län, Blekinge, vars aborttal är jämförbart med vårt grannland Finland, där det gjordes 9,0 aborter per tusen kvinnor i åldern 15-49 år 2007, säger Gomér och betonar:

- Det viktigaste är nu att ta reda på VAD det är som leder till förre aborter och hur vi kan göra det bättre.

LÄNKAR

Länk till uppdaterad länsvis abortstatistik 1999-2009:

Länk till Socialstyrelsens rapport:

Länk till finska motsvarigheten till Socialstyrelsen, Stakes, översikt över Nordisk abortstatistik: