Abortstatistiken: Tonårsaborterna stiger med 5% till nya rekordnivåer

För en timme sedan publicerade Socialstyrelsen abortstatistiken för år 2006. Antalet aborter har ökat med 2% från 20,2 aborter per 1000 kvinnor till 20,6. I absoluta tal innebär det från 34 978 aborter 2005 till 36 045 aborter 2006. Antalet tonårsaborter har ökat med hela 5% till 7 532. - Detta är tyvärr ett tecken på Sveriges fullständiga misslyckande att finna arbetsmetoder som verkligen minskar antalet aborter. I våra grannländer sjunker aborttalen - i Sverige stiger de till rekordnivåer, säger JA till Livets generalsekreterare Johan Lundell - När Sverige nu är på gång att exportera sin abortlag är man rädd att vi också skall exportera vårt misslyckade abortförebyggande arbete. JA till Livet ställer sig mycket tveksamt till den av regeringen utlovade arbetsgruppen, vilken aviserades i lagrådsremissen om ny abortlag torsdagen 10 maj. - Det är naivt att tro att den arbetsgrupp som får ansvar att ”överväga hur arbetet med att förebygga oönskade graviditeter kan utvecklas” kommer att påverka de extremt höga aborttalen i Sverige. Folkhälsoinstitutet och Socialstyrelsen har redan definierat att det förebyggande arbetets mål ”inte är synonymt med att förebygga aborter” (Folkhälsoinstitutets ”Folkhälsorapport 2005” samt Socialstyrelsens ”Reproduktiv hälsa i ett folkhälsoperspektiv”). När abort är ett medel för att nå ett lågt ”oönskat barnafödande” lär inte antalet aborter sjunka. Snarare lär ett sådant arbete kunna få aborttalen att stiga, då ju målet är ”att barn ska födas önskade (”den aktuella lagrådsremissen” sid 22 samt Folkhälsoinstitutets förslag till handlingsprogram). Blir en kvinna oplanerat gravid är ju abort ett medel att nå målet, ”önskade barn”. Fler kommentarer kommer under dagen på www.jatilllivet.se där det även finns historiska tabeller för varje län i Sverige över antalet och frekvensen aborter (och tonårsaborter) från 1985 till 2005. Länk till abortstatistiken: http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/8971390B-0F54-4BC0-9ED3-FB2D41C7AC5D/7633/2007427.pdf

• Halland