Ny abortstatistik från Socialstyrelsen - Aborttalen bland tonåringar i Sverige nu 61% högre än Norge

När Socialstyrelsen häromdagen presenterade den nya svenska abortstatistiken för första halvåret 2005 visade det sig att tonårsaborterna åter igen stigit, nu med 4%. De svenska tonårsaborterna har stigit med 50% de senaste tio åren. - Var finns självkritiken mot det abortförebyggande arbetet, frågar sig Johan Lundell, generalsekreterare på JA till Livet. 1999 hade Sverige och Norge exakt samma aborttal bland tonåringar. Nu är de svenska talen 61% högre. Varför misslyckas Sverige medan Norge lyckas? Kanske beror det på att Norge i flera år haft en handlingsplan med det uttryckliga målet att minska antalet aborter; något Sverige saknar. På JA till Livets hemsida finns bland annat följande information: 1. Länk till Socialstyrelsens nya halvårsstatistik 2. 5-10 års statistik över abortstatistiken bland tonåringar i samtliga nordiska länder. 3. Svensk abortstatistik för tonåringar för åren 1985-2005, uppdelad på samtliga län i Sverige För kommentarer, ring informationssekreterare Berith Strömberg eller generalsekreterare Johan Lundell på tel 018- 12 71 09.