Göteborg toppar listan – mest vandalism i landet

Göteborg toppar listan – mest vandalism i landet

Klotter, krossade glasrutor, eldning, klistermärken och skador – väderskydden på Göteborgs hållplatser kostar årligen miljontals kronor att underhålla. När JCDecaux summerar fjolårets reparationer landar kostnaderna på över 9 miljoner kronor. Göteborg är en av de städer i landet med mest vandalism. Nu lanseras Synpunktsappen, för att göteborgarna själva ska kunna rapportera in skadegörelse. Ett krafttag mot förstörelse!

2023 blev ett kostsamt år. Det registrerades fler än 4000 vandaliseringar på väderskydden i Göteborg, och över 9000 gånger fick klotter och klistermärken saneras. Dessutom lagades så många som 140 glasrutor, som krossats eller på annat sätt vandaliserats. Prislappen för underhållet landar på över 9 miljoner kronor. En kostnad som motsvarar elevpengen för fler än 100 barn i Göteborgs grundskolor, till exempel.

Statistiken är framtagen av JCDecaux, som driftar och underhåller majoriteten av väderskydden i Göteborg (550 stycken av totalt 750 stycken) och som registrerar all form av vandalism löpande.* Göteborg är också den kommun i Sverige som har flest väderskydd, tvåa kommer Stockholm med sina cirka 740 väderskydd.

Den dystra statistiken ser tyvärr ut att hålla i sig även 2024, enbart mellan januari-mars har över 1300 vandaliseringar reparerats och drygt 3 000 borttagningar av klotter har genomförts.

För att stävja skadegörelse och snabbt kunna reparera väderskydden lanseras nu Synpunktsappen där resenärer som väntar på spårvagn eller buss snabbt och enkelt kan meddela om skadegörelse har inträffat via en app. Resenärerna behöver bara scanna en QR-kod i väderskyddet för att komma åt appen.

– Göteborg har omfattande problem med vandaliseringar och skadegörelse och vi behöver hjälpas åt för att hålla staden hel och trygg. Ju snabbare en felanmälan kommer in desto fortare kan vi få ordning på skadegörelsen, vilket är viktigt för att minska och i bästa fall förhindra ytterligare skadegörelse. Vi har funnits i Göteborg i över 30 år, och vet att göteborgarna har ett starkt engagemang för sin stad. Så att vi nu kan hjälpas åt med göteborgarna för att minska skadegörelsen känns som ett steg i helt rätt riktning, säger Magnus Heljeberg, VD på JCDecaux.

Henrik Olsson är cityledare för Citysamverkan Göteborg och har arbetat för att främja trygghet och trivsel i det offentliga rummet i två decennier. Han vet hur viktigt det är med samverkan för att skapa attraktiva områden där människor vill mötas.

- Göteborgs citykärna är göteborgarnas gemensamma vardagsrum och vi behöver hjälpas åt för att hålla det tryggt, rent och snyggt. Jag är övertygad om att vi kan göra stor skillnad med gemensamma krafter och Synpunktsappen är ett mycket bra exempel på detta. Med allmänhetens hjälp kan reparationer och klottersanering ske snabbare och då minskar vi risken för en Domino-effekt som vi ofta ser när det kommer till skadegörelse.

För mer information, kontakta kommunikationschef Malin Otterström
malin.otterstrom@jcdecaux.com
073-976 26 94

*Statistiken som presenteras finns tillgänglig för alla på www.underhallsverige.se och uppdateras varje dag, årets alla dagar. I vandalism/reparationer ingår all form av skadegörelse som kräver en åtgärd, exempelvis glaskross, rispning av glas och eldande av tidtabeller. I borttagning av klotter och stickers räknas varje borttagen sticker och så kallade ”tags”, klottrade signaturer.