Gå direkt till innehåll
Elisabet Lann överlämnar en check på 50 000kr till den ideella organisationen HelpUkraine donerat genom JCDecaux. Till höger JCDecaux´s VD Magnus Heljeberg

Pressmeddelande -

HelpUkraine Gothenburg får donation på 50 000kr genom Elisabet Lann, ledare för KD Göteborg. Målet: Att köpa en brandbil.

HelpUkraine är en ideell organisation som startades 26 februari 2022 som ett svar på Rysslands brutala invasion av Ukraina. Initiativet togs av Katja Blagodyr, som själv har sina rötter i Ukraina och som insåg att här behöver vi alla hjälpas åt och agera direkt. Föreningen fick omedelbart ett enormt gensvar och stöd i Göteborg.

- För HelpUkraine betyder 50 000kr oerhört mycket. Vårt mål är att kunna köpa en brandbil på plats i Ukraina, för det uppstår bränder konstant på grund av beskjutningar och bombningar. Dessa behöver släckas snabbt för att skydda människor och rädda det som finns kvar av bebyggelsen, säger Katja Blagodyr.

Donationen på 50 000kr möjliggjordes genom Elisabet Lanns starka insatser under företaget JCDecaux´s årliga Bike Battle på Almedalsveckan där politikerna som styr Göteborgs kommun får tävla mot varandra i en cykeltävling. Vinnaren får sedan donera prispotten på 50 000kr till valfri välgörenhetsorganisation.

- För mig kändes det självklart att pengarna skulle gå till HelpUkraine. Arbetet som Katja Blagodyr och alla volontärer gör är både viktigt och beundransvärt och de förtjänar allt stöd som de kan få, säger Elisabet Lann.

HelpUkraine Gothenburg hjälper Ukrainare som har tvingats fly på plats i Göteborg men skickar även regelbundet ner lastbilar med förnödenheter till Ukraina. Det som skickas är exempelvis medicinsk utrustning, ambulanser, torrmat, traumaprodukter samt förstahjälpen-kit, allt på ideell basis.

Malin Otterström
      Mail: malin.otterstrom@jcdecaux.com

Fakta

JCDecaux är sedan flera decennier en samarbetspartner till Göteborgs stad. De tillhandahåller busskurer och stadsinformationstavlor och var tidigare leverantör av Styr & Ställ. JCDecaux har tillsammans med Göteborgs stad just slutfört en grön omställning för 100 av busskurerna i centrala Göteborg genom att förse dem med sedumtak. Satsningen gör Göteborg till en av de städer i Europa som har flest gröna tak på väderskydd. Bike Battle är en återkommande cykeltävling som anordnas av JCDecaux under Almedalsveckan för Göteborgs ledande politiker. En (1) politiker från varje parti som finns representerad i kommunstyrelsen är välkommen att delta varje år. Prispotten består av 50 000kr donerat av JCDecaux som vinnaren får skänka till valfri välgörenhetsorganisation.

Malin Otterström

Presskontakt Kommunikationschef 073-976 26 94 Malin Otterström Heljeberg

JCDecaux AB

JCDecaux är ett av landets största mediebolag. Vi säljer reklamytor utomhus i Sveriges 25 största städer, reklamytor som når mer än hälften av Sveriges befolkning. Du finner våra reklamskyltar i landets citykärnor, vid handelsplatser, i lokaltrafiken och vid de största och mest trafikerade vägarna. Vi erbjuder de bästa reklamplatserna i de största städerna - en filosofi som vi levt efter sedan starten.

JCDecaux startade sin verksamhet i Sverige 1989 och kom att under de första
      åren på 1990-talet teckna kontrakt med de flesta av de större kommunerna,
      där kommunerna tillsammans med företaget utarbetade en plan för att
      möblera gaturummet med en ny design av gatumöbler. Koncernen finns
      etablerad i mer än 3 500 städer och är den största utomhusaktören i världen.

JCDecaux Sverige
      Stureplan 13