Från vänster: Landskapsarkitekt Malena Kjellstrand, Trafiknämndens ordförande Louise Rehn Winsborg (M) & JCDecaux VD Magnus Heljeberg

Nu är toaletten vid Mårtenstorget i Lund invigd!

Igår den 20 november, dagen efter världstoalettdagen, är Lundabornas nya offentliga toalett invigd. Trafiknämndens ordförande Louise Rehn Winsborg (M) fick äran att klippa toalettpappret.

Klockan 11 samlades såväl politiker som landskapsarkitekter och allmänhet för att delta på invigningen av den nya toaletten på Mårtenstorget. Det bjöds på fika och för dagen specialframtagna toalettrullar för alla som deltog. Louise Rehn Winsborg invigningstalade och berättade om de offentliga toaletternas historia i Lund, som började med en enkel pissoar fram till dagens hypermoderna toalett som dessutom är kopplad till en app som går under namnetToaSverige.se

- Offentliga toaletter är nödvändiga för att tillgängliggöra staden för fler. God tillgång gynnar turismen i staden och bidrar till en trygghet som gör att man kan och vill uppehålla sig i staden längre än man annars gjort. För personer med olika besvär kan tillgången till toalett, som dessutom är tillgänglighetsanpassad enligt höga krav, vara en förutsättning för att vistas i staden och delta i olika aktiviteter. Den är också mycket vackert designad med en historisk och vacker Lunda-bild.

- För oss är det viktigt med ett nära samarbete med kommunen så att behov, läge och design av toaletten blir optimal. Det har vi haft här i Lund med oerhört engagerade människor från kommunen och resultatet är denna maximalt tillgänglighetsanpassade, högteknologiska och vackra toalett som är uppkopplad till appen ToaSverige. Vi hoppas att den ska tjäna alla som besöker eller bor i Lund i många år framöver, säger Magnus Heljeberg som är VD på JCDecaux.

Toaletten levereras av Lunds kommuns samarbetspartner JCDecaux som driftar 98 offentliga toaletter runtom i Sverige, många med lika spektakulär design som toaletten vid Mårtenstorget.

Designen av toaletten står Landskapsarkitekt Malena Kjellstrand för. Toaletten är öppen dygnet runt och är gratis för alla att besöka. Den rengörs automatiskt efter varje besök och man kan se om den är ledig eller upptagen via appen ToaSverige som finns för både Apple och Android. I appen kan man även betygsätta toaletten och man kan se hur många besök den har haft de senaste 24 timmarna. Man kan även se hur många städningar som har utförts och om man har gjort någon service på toaletten.