Paris stad moderniserar sina 435 offentliga toalettanläggningar i stadsmiljö

Paris stad moderniserar sina 435 offentliga toalettanläggningar i stadsmiljö

Paris stad kommer att förse medborgarna med en ny generation toalettanläggningar på huvudstadens gator. Dessa 435 nya toalettanläggningar är bekvämare och mer miljövänliga, framtagna av JCDecaux i Frankrike. De moderniserade toalettanläggningarna kommer att implementeras i staden under 2024 och kommer att öka tillgången till kostnadsfria toalettbesök.

Moderniserade och gröna anläggningar

De nya offentliga toaletterna är framtagna med hållbarhet i fokus. Vattenförbrukningen kommer att minska med nästan 2/3-delar och elförbrukningen minskar med 1/3-del jämfört med de nuvarande toalettanläggningarna. Dessutom drivs dem med 100% förnybar el. De team som ansvarar för underhåll och rengöring av toaletterna kommer nu att resa med lastcykel för att minimera påverkan av den tungt trafikerade huvudstaden. Reparationer som kräver transport av reservdelar kommer att utföras av samarbetspartners som kör elfordon.

De nuvarande toalettanläggningarna kommer att renoveras och återvinnas. Toaletterna kommer att tas i bruk i igen i andra städer, i Frankrike eller internationellt.

Nytt rengöringssystem

De nya toaletterna kommer att utrustas med en stor tillgänglighetsanpassad huvudhytt, ett handfat placerat utanför toaletten samt ytterligare en urinoar. Väntetiden mellan besöken i huvudhytten kommer att vara 30 sekunder och minskas därmed med 1/3-del jämfört med nuvarande system. Under de 30 sekunderna rengörs och desinficeras toaletten. Urinoarerna kommer att vara tillgängliga utan väntetid och desinficeras mellan varje användning.

Design med den parisiska estetiken i fokus

JCDecaux har förnyat sitt förtroende för designern Patrick Jouin att designa den nya generationens offentliga toalettanläggningar. Dess silhuett kommer således att gå i linje med de befintliga toaletterna för att göra identifieringen av toaletterna enklare samt säkerställa dess välavvägda anpassning i den parisiska arkitekturen.

- Paris är den första staden i världen att erbjuda fullt tillgänglighetsanpassade toaletter. Med de olympiska spelen sommaren 2024 i antågande kommer tillgången till sanitära anläggningar i hela Paris att vara en viktig faktor för att fullt ut kunna njuta av staden med moderna, rena och hållbara offentliga toaletter som är gratis att använda, säger Anne Hidalgo, borgmästare i Paris.

Jean-Charles Decaux, styrelseledamot och co-CEO för JCDecaux säger

- 40 år efter skapandet av de första automatiserade toaletterna, är vi nu mycket stola över att få offentliggöra designen på Paris nya offentliga toaletter som kommer att ersätta och modernisera de befintliga toaletterna som installerades år 2009. Vi vill tacka Paris stad för det förnyade förtroendet, som illustrerar JCDecaux´s engagemang för att på ett hållbart sätt öka livskvaliteten i städerna för alla. Tillgång till offentliga toaletter är grundläggande för alla människors ombesörjande av sin hygien och att upprätthålla den egna värdigheten. I Paris uppgår antalet besök på de offentliga toaletterna till 15 miljoner varje år. De nya toaletterna är designade med användaren i fokus, parallellt med miljö och hållbarhetsarbetet som är en ständig följeslagare i alla produkter som vi tar fram för att minska vår miljöpåverkan. Patrick Jouin har moderniserat toaletternas design, samtidigt som han har bevarat deras identitet. De nya toaletterna kommer att installeras 2024 och kommer att förse den franska huvudstaden med de mest effektiva högkapacitetsanläggningarna som finns i världen och i det offentliga rummet.