Pressmeddelande -

Jernbro förvärvar Veolias verksamhet inom industriunderhåll och blir marknadsledande med en omsättning på 1,4 miljarder och 950 anställda

Förvärvet av Veolias verksamhet inom industriunderhåll är ett led i Jernbro Industrial Services tillväxtstrategi. Jernbro är nu marknadsledande och en komplett leverantör av underhållstjänster inom bland annat mekanik, el och automation samt energieffektivisering för industrin. Förvärvet gör att Jernbro når en samlad omsättning på 1,4 miljarder kronor med 950 anställda.

Jernbro kommer att från den 1 oktober ta över Veolias verksamhet inom industriellt underhåll med etableringar i Kiruna, Avesta, Sandviken, Norrköping och Göteborg (Arendal). Verksamheten har över 300 medarbetare och en omsättning på cirka 400 miljoner.

– Vi har den stora glädjen att välkomna fler än 300 nya medarbetare med unika kunskaper om olika industriprocesser och ett stort hjärta för underhåll och svensk industri, säger Jernbros VD, Mikael Jansson, med stolthet.

– Kapaciteten och närvaron i viktiga industritäta områden förstärks och möjligheten att attrahera, behålla och utveckla kritisk kompetens förbättras. Såväl Jernbros som Veolias nuvarande kunder får tillgång till ett bredare och attraktivare tjänsteutbud som ger möjligheter till fortsatt tillväxt, fortsätter Mikael Jansson.
För Veolia är försäljningen ett led i att renodla den nordiska verksamheten för att tydligare fokusera på sitt tjänsteerbjudande inom energi, vatten och återvinning.

– Industriellt underhåll ligger utanför Veolias kärnverksamhet och saknar den kritiska massan för att stå på egna ben. I Jernbro har vi hittat en ny långsiktig ägare som har alla förutsättningar för att utveckla verksamheten till nästa nivå. Jernbro är en aktör som kan införliva verksamheten på ett naturligt sätt och därför är jag glad över att vi har kunnat träffa den här överenskommelsen, säger Håkon Vist, CEO Veolia Norden.

Bland Jernbros kunder finns små och medelstora lokala företag och stora internationella koncerner verksamma inom verkstad, gruvor, stål, livsmedel, plast och gummi, trä, papper och massa, kemi samt energi.

Ägare till Jernbro är Aksiom. Aksiom utvecklar och genomför strategier för hög tillväxt inom den europeiska och globala tekniska tjänstesektorn. Koncernbolagen tillhandahåller komplexa tjänster till ägare av industri-, verktygs- och infrastrukturtillgångar. Aksiom samarbetar med etablerade entreprenörsföretag och bidrar med strategiska, kommersiella, förvaltnings- och kapitalresurser för att påskynda strategier för organisk tillväxt och marknadskonsolidering.

Kategorier

Jernbro Industrial Services är en av Sveriges ledande aktörer inom industriservice, f n med en omsättning på ca 900 miljoner, 650 anställda och verksamhet på 26 orter. Varje dag, året om, hjälper vi svensk industri att producera säkrare, mer effektivt och mera hållbart. Med djup ingenjörs-och utförarkompetens inom underhåll och övriga teknikdiscipliner som mekanik, el, automation och energi bidrar vi till utveckling och effektivisering av våra kunders verksamhet och därigenom till ökad konkurrenskraft. Vi finns lokalt och nära med specifika kunskaper om våra kunders olika processer och utmaningar. Bland Jernbros många kunder finns små och medelstora lokala företag och stora internationella koncerner verksamma inom verkstad, stål, livsmedel, plast & gummi, trä, papper & massa, kemi samt energi. Vi följer också med våra kunder ut i världen på projektbasis och levererar även nyckelfärdiga automationslösningar.

www.aksiomgroup.com, info@aksiomgroup.com

Thomas Grönlund

Presskontakt Marknadschef +46 (0)10-483 11 97
Daniel Backman

Presskontakt VD/CEO +46 (0)73-805 64 67

Industriellt Underhåll och Projekt

Jernbro är Sveriges ledande aktör inom industriellt underhåll och projekt. Varje dag, året om, hjälper vi svensk industri och ägare av samhällsinfrastruktur att producera säkrare, effektivare och mer hållbart. Med djup kompetens bidrar vi till utveckling och effektivisering av kundernas verksamhet och konkurrenskraft. Vi finns lokalt och nära våra kunder på ett 30-tal platser.

Jernbro Industrial Services AB
Mölndalsvägen 42