Norska Bergans gör internationell storsatsning på digitalhandel

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2019 10:06 CEST

Bergans har lanserat en ny e-handel med Jetshop och Klarna. Bild: Bergans

- Vi valde Jetshop och Klarna eftersom de tillsammans levererar en lösning som passar bra med våra ambitioner och vårt behov av flexibilitet. Vi har haft ett mycket bra samarbete hittills och ser nu fram emot fortsättningen, säger Jan Tore Jensen, VD för Bergans Fritid AS.

Tidigare har merparten av Bergans försäljning skett på den norska marknaden, och företaget siktar nu mot att ta större marknadsandelar även internationellt. Förra året inledde de en omfattande omstrukturering av sin digitala infrastruktur och valde att bygga allt på en så kallad SaaS (Software As Service) -lösning från Jetshop. Klarna Checkout valdes som betalningslösning.

Ser fram emot ett långvarigt och fruktsamt samarbete och partnerskap
- Vi är mycket stolta över att samarbeta med ett så traditionellt och anrikt bolag som Bergans. Norge är historiskt plattformsmässigt ett open source- och onprem-land. Att de nu väljer en SaaS-lösning kan tyda på att det håller på att vända även där. Vi ser fram emot ett långvarigt och fruktsamt samarbete och partnerskap, säger VD på Jetshop, Fredrik Hedblom.

En enkel och flexibel kundresa
Klarna har redan mer än 5000 norska nätbutiker på kundlistan. De är representerade i 15 länder och betjänar ett antal stora internationella kunder, inklusive H&M och Hotels.com.

- Vi är mycket nöjda med att ett varumärke med en historia på mer än 100 år väljer Klarna när man investerar i internationell e-handel. Våra betalningslösningar gör hela kundresan enkel. Vi har också ett stort internationellt nätverk som underlättar Bergans framgång utanför Norges gränser, säger Klarna marknadschef Thomas Elvestad.

Optimal prestanda och mobil köpupplevelse
Bergans nya webbshop bygger delvis på Jetshops nya frontend-ramverk Flight – framtagen för optimal prestanda och en mobil köpupplevelse. Bergans nya site designas av byrån R3, som också sköter frontend-implementationen.

- Styrelsen gav oss i uppdrag att hitta en lösning som var mindre beroende av konsulter och som kunde drivas mer effektivt med hela organisationen. Kombinationen av Jetshop och Klarna var enligt styrelsens analys det bästa alternativet jämfört med de övriga leverantörer som var med och tävlade kopplat till denna målsättning. Att våra partners i sina respektive affärsmodeller tjänar på när det går bra för oss och samtidigt ger affärsstöd baserat på värdefulla insikter och data som finns i SaaS lösningen, känns synnerligen i tiden, säger «interim CDO» hos Bergans, Christopher Häggström.

Kort om Bergans
Bergans har drivits av dedikerade och passionerade friluftsmänniskor i över 100 år. Med den norska naturen som lekplats och erfarna polarforskare och äventyrare i laget utvecklar de funktionella kläder och teknisk vandringsutrustning av hög kvalitet. Alltid med målet att ge dig en bra naturupplevelse - oavsett årstid och aktivitet.

Kort om Klarna
Klarna är en av Europas största banker, känd för sina enkla, säkra och flexibla betalningslösningar. Med mer än 2500 anställda på 17 marknader används Klarna av över 60 miljoner kunder och 100 000 företag. Klarna erbjuder kortbetalning, faktura och delbetalning och ger kunderna möjlighet att själv bestämma när och hur de vill betala.

Jetshop är en innovativ teknik-, strategi- och kunskapspartner. En e-handelsplattform i molnet som ger kunden bästa möjliga förutsättningar för framgångsrik omnichannel retaling och cross-border commerce. Jetshop spelar en aktiv roll i att utveckla deras affär online för att de ska nå dina mål.