Detaljhandelsinvesteringarna fortsätter upp

Under årets första kvartal investerades motsvarande drygt 28 miljarder kronor i europeiska detaljhandelsfastigheter. Också i Sverige var trenden fortsatt positiv med investeringar på 10,2 miljarder kronor under årets första fem månader, en ökning med 35 procent från motsvarande period 2006. Den starka efterfrågan på detaljhandelsfastigheter håller i sig trots att transaktionsvolymerna förra året nådde tidigare oöverträffade nivåer. Då nästan 40 procent av den totala volymen i Europa investerades i slutet av året var nivåerna något lägre under årets första kvartal jämfört med motsvarande period 2006. - Det råder just nu starkt intresse för fastighetsinvesteringar runt om i Europa. Samtidigt viktar allt fler investerare om sina portföljer till förmån för fastigheter eftersom de tilltalas av den attraktiva stabila avkastningen som fastigheter ger. Detaljhandelsfastigheter är fortsatt en mycket attraktiv typ av fastigheter att investera i. Under den senaste tiden har intresset i Sverige varit störst för volymhandelsfastigheter, där yielderna har pressats ner till under 5 procent, säger Karl Persson. Sverige var den sjunde största marknaden med 4 procent av den totala transaktionsvolymen i Europa under första kvartalet 2007. Den tyska marknaden var hetast och lockade till sig drygt hälften av investeringarna, följt av Ryssland och Frankrike. Köpintresset från brittiska investerare håller i sig och under kvartalet stod de för mer än var fjärde investerad krona i Europa. - Investerarnas höga intresse för detaljhandelsfastigheter med bra lägen i hela Sverige består och allt fler utländska aktörer får också upp ögonen för västra och södra Sverige. Fortsatt tro på en stabil svensk ekonomi och fortsatt hög konsumtion från de svenska hushållen, som beräknas nå nya rekordnivåer under 2007, ger förväntningar om ett fortsatt stort etableringsintresse och därmed förväntade hyreshöjningar, säger Karl Persson. Jones Lang LaSalle har stärkt sin marknadsledande ställning som rådgivare vid fastighets-transaktioner genom att i år bistå flera internationella aktörer med att skapa framgångsrika detaljhandelsinvesteringar. Bland annat var Jones Lang LaSalle rådgivare åt tyska Oppenheim Immobilien-KAG som förvärvade fem handelsfastigheter i sydvästra Sverige från Skanska. I Karlskrona bistod Jones Lang LaSalle holländska Eurocommercial med hjälp att förvärva citygallerian Kronan. Under våren har Jones Lang LaSalle introducerat en ny internationell aktör på marknaden genom att för Icas räkning sälja två volymhandelsfastigheter till Standard Life. Sammantaget omfattar fastigheterna cirka 13 465 kvm handelsyta. För mer information, kontakta: Karl Persson, t.f. Chef Fastighetstransaktioner, tel +46 (0)31 708 53 05 eller +46 (0)70 269 87 71. Jones Lang LaSalle i Norden Jones Lang LaSalle är Nordens ledande fastighetsrådgivningsföretag och erbjuder strategiska tjänster till ägare, investerare och hyresgäster som vill göra bättre affärer på fastighetsmarknaden. Jones Lang LaSalle förenar stark lokal förankring med världsledande kunskap om såväl svensk som internationell fastighetsmarknad. Med drygt 100 anställda samt kontor i Stockholm, Göteborg och Helsingfors ger Jones Lang LaSalle kvalificerad rådgivning inom transaktioner, uthyrning, hyresgästrepresentation, detaljhandelsutveckling, analys samt förvaltning. För mer information se www.joneslanglasalle.se. Jones Lang LaSalle i världen Jones Lang LaSalle Incorporated (NYSE: JLL) har cirka 150 kontor i världen och verksamhet i fler än 450 städer i över 50 länder. Under 2006 översteg intäkterna USD 2.0 miljarder. Jones Lang LaSalle tillhandahåller ledande integrerat fastighets- och investeringskunnande på såväl lokal och regional som global nivå. Med en global portfölj på mer än 1 miljard kvadratmeter är Jones Lang LaSalle branschledande inom fastighetsrådgivning och fastighetsservice. Transaktioner till ett värde av USD 70,9 miljarder genomfördes under 2006. LaSalle Investment Management är en av världens största och mest diversifierade fondförvaltningsverksamheter med ett förvaltat kapital på ca USD 40,6 miljarder. För mer information, se www.joneslanglasalle.com.