Högt tryck på kontorsmarknaden

Högt tryck på kontorsmarknaden

Trycket på den svenska kontorsmarknaden fortsätter att öka under 2014, enligt fastighetsrådgivaren Jones Lang LaSalles Nordic City Report. Med låg nyproduktion av kontorslokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö spås stigande hyresnivåer och en stark utveckling för den nordiska marknaden.

Den svenska ekonomins återhämtning har avspeglat sig på en stabiliserad kontorsmarknad under 2013. I Nordic City Report spås en fortsatt god utveckling, framför allt i Stockholmsområdet där vakansnivåerna är rekordlåga. Utbudet på marknaden är begränsat och nyproduktionen av kontorsyta förväntas vara låg under 2014.

– Det låga utbudet kommer givetvis att påverka hyresnivån och vi tror att kontorshyrorna i Stockholm kommer att öka under det kommande året, säger Åsa Linder, chef Research & Valuation på Jones Lang LaSalle.

Även i Göteborg finns ett växande intresse för kontorsmarknaden. Marknadstrycket är högt och under det gångna året sköt hyresnivåerna i höjden. Efterfrågan är som störst i de centrala delarna av Göteborg där vakanserna är på den lägsta nivån på över 10 år. Hög efterfrågan och begränsad nybyggnation har lett till topphyror på en nivå som inte tidigare har noterats i Göteborg.

Stora volymer spekulativ nyproduktion i Malmö ledde till ökande vakanser och press på hyresnivåerna. I takt med en återhållsamhet med att starta nya kontorsprojekt utan hyresgäster har vakansökningen hejdats. Utvecklingen under 2014 prognostiseras vara stabil.

I de övriga nordiska huvudstäderna har marknaden varit stabil till svagt positiv. I samtliga städer är det främst nyproduktion i centrala lägen som utvecklats starkt. Oslo och Helsingfors har känt av ökat intresse på kontorsmarknaden medan både efterfrågan och hyresnivåer sjönk i Köpenhamn under året som gått.

Den svenska kontorsmarknaden i siffror

·  Stockholm: Vakanserna i CBD (Central Business District) ligger under 4 %

·  Göteborg: Vakanserna i CBD är ca 3,4 % och rekordhyrorna ligger på 2 600 kr/m2

·  Malmö: Vakanserna i CBD är 7,7 %

________________________________________________________________________________

För mer information och ta del av rapporten i helhet, kontakta:

Åsa Linder, chef Research & Valuation, tel +46 (0)8 453 50 15.

Daniel Gorosch, verkställande direktör, tel +46 (0)8 453 51 03

Jones Lang LaSalle erbjuder kvalificerad rådgivning med inriktning på fastighetstjänster. Med 48 000 medarbetare i 1 000 städer i 70 länder tillgodoser vi lokala, regionala och globala fastighetsbehov hos våra kunder. Utifrån våra kunders förväntningar och marknadsförutsättningar tillsätter vi team av experter som med insikt och framåtblick, pålitlig analys och relevant marknadskunskap levererar integrerade tjänster. Vi attraherar och utvecklar de bästa och mest mångfacetterade medarbetarna i vår bransch och utmanar dem att utveckla långsiktiga relationer med kunderna som bygger på kvalitet, samarbete och förtroende.

I Sverige har bolaget kontor i Stockholm och Göteborg och erbjuder kvalificerad rådgivning inom transaktioner, uthyrning, hyresgästrepresentation, detaljhandelsutveckling, analys och värdering. För mer information, se www.joneslanglasalle.se.