JLL rådgivare åt Bonnier Fastigheter vid bildande av JV-bolaget Trecore med ICA Fastigheter

Bonnier Fastigheter Invest AB har förvärvat 50 procent av aktierna i det nybildade JV-bolaget Trecore Fastigheter AB, som ägs gemensamt med ICA Fastigheter (50/50). Portföljen omfattar totalt 44 fastigheter belägna i 38 kommuner fördelade över Sverige. JLL har varit rådgivare till Bonnier Fastigheter vid förvärvet.

Den uthyrbara arean uppgår till cirka 151 000 kvadratmeter och utgörs huvudsakligen av livsmedelsbutiker med långa hyresavtal, exempelvis Maxi ICA Stormarknad, ICA Kvantum, ICA Supermarket och ICA Nära. Det underliggande fastighetsvärdet uppgår till närmare 5 miljarder kronor. Den genomsnittliga återstående löptiden på hyresavtalen uppgår till drygt 13 år.

- Detta är ett bolag med en mycket fin fastighetsportfölj av livsmedelfastigheter i bra lägen. Det är för oss även ett långsiktigt partnerskap med ICA som är marknadsledande i att bedriva dagligvaruhandel i Sverige. Portföljen är i princip fullt uthyrd till ICA-butiker med hyresavtal med långa löptider. Bonnier Fastigheter ser fram emot en långsiktig samverkan. Den här investeringen bidrar för oss med en ökad riskspridning samtidigt som vi får en långsiktigt stabil avkastning till låg risk, säger Tomas Hermansson, Vd Bonnier Fastigheter.

- Vi är stolta att kunna bistå Bonnier Fastigheter vid ingåendet av ett långsiktigt samarbete med ICA Fastigheter. Rimliga hyresnivåer och långa hyreskontrakt med ICA som motpart skapar förutsättningar att generera en stabil avkastning till låg risk, vilket passar Bonnier Fastigheter mycket bra, säger Thomas Persson, Head of Capital Markets, Nordics på JLL.

JLL är ett ledande tjänsteföretag med inriktning på fastigheter och investeringar. Vi strävar efter ett visionärt tänkande inom fastighetsområdet som skapar lönsamma möjligheter och fantastiska platser där människor kan förverkliga sina ambitioner. På så sätt bidrar vi till en bättre framtid för våra kunder, våra medarbetare och för samhället där vi verkar. Med verksamhet i över 80 länder och 98 000 medarbetare, rankas vi bland världens 500 största företag av tidningen Fortune. JLL är det registrerade varumärket för Jones Lang LaSalle Incorporated. För mer information, besök jll.com.

Thomas Persson

Head of Capital Markets Nordics Capital Markets Nordics + 46705331568