JLL rådgivare i årets största fastighetstransaktion med social infrastruktur i Norden

JLL Capital Markets i Sverige och Finland har tillsammans med sina samarbetspartners Akershus Eiendom (Norge) och EDC International Poul Erik Bech (Danmark) varit rådgivare åt Brookfield Super-Core Infrastructure Partners vid förvärvet av 49 procent av aktierna i det nybildade fastighetsbolaget EduCo AB, med inriktning på social infrastruktur. Säljare av aktierna är Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB, SBB.

SBB kommer fortsättningsvis att äga de resterande 51 procent av aktierna i bolaget. Bolaget har fokus på utbildningsfastigheter i Norden och portföljen omfattar 585 fastigheter. Merparten av portföljen finns i Sverige och Norge. Fastigheterna kommer att förvaltas av SBB.

- Jag är oerhört stolt över det arbete som vi har gjort som rådgivare åt Brookfield i denna mycket stora och komplexa transaktion. Därutöver tycket jag det är intressant att se en global gigant som Brookfield har identifierat utbildningsfastigheter som en viktig del av social infrastruktur och att de nu väljer att investera betydande belopp i Sverige och Norden, säger Thomas Persson, Head of Capital Markets Nordics, JLL.

Brookfield (NYSE: BAM, TSX: BAM.A) är en ledande global förvaltare av alternativa tillgångar med över 750 miljarder dollar i tillgångar under förvaltning inom infrastruktur, fastigheter, förnybar energi och omställning, private equity och krediter. Brookfield äger och 5 förvaltar tillgångar och företag med lång livslängd, varav många utgör ryggraden i den globala ekonomin. Genom att nyttja sin globala räckvidd, tillgång till storskaligt kapital och operativa expertis, erbjuder Brookfield en rad alternativa investeringsprodukter till investerare runt om i världen - inklusive offentliga och privata pensionsaktörer, kapitalförvaltare och stiftelser, statliga investeringsfonder, finansiella institut, försäkringsbolag och privata investerare. För ytterligare information, vänligen besök vår webbplats www.brookfield.com.

JLL är ett ledande tjänsteföretag med inriktning på fastigheter och investeringar. Vi strävar efter ett visionärt tänkande inom fastighetsområdet som skapar lönsamma möjligheter och fantastiska platser där människor kan förverkliga sina ambitioner. På så sätt bidrar vi till en bättre framtid för våra kunder, våra medarbetare och för samhället där vi verkar. Med verksamhet i över 80 länder och 100 000 medarbetare, rankas vi bland världens 500 största företag av tidningen Fortune. JLL är det registrerade varumärket för Jones Lang LaSalle Incorporated. För mer information, besök jll.com.

Thomas Persson

Head of Capital Markets Nordics Capital Markets Nordics + 46705331568