Ersta Nya Sjukhus

JLL rådgivare vid refinansiering av Ersta Nya Sjukhus

JLL Debt & Financial Advisory har agerat rådgivare till Ersta diakoni vid refinansiering av Ersta Nya Sjukhus. Under 2023 färdigställdes Ersta Nya Sjukhus på Södermalm och nu påbörjas renoveringen av det gamla intilliggande sjukhuset för att ytterligare öka sjukhusets kapacitet.

JLL Debt & Financial Advisory har under många år arbetat med Ersta diakoni och har nu varit rådgivare åt Ersta diakoni gällande refinansieringen av existerande seniorfinansiering och byggnadskreditiv. I början av januari 2024 var en ny finansieringsram på 1,6 miljarder kronor på plats som refinansierar existerande krediter och även finansierar den kommande renoveringen av det gamla sjukhuset. Två nordiska banker står bakom finansieringslösningen med villkor som gör att Ersta kan växa sin verksamhet enligt den ambitiösa plan som lagts.

- Det är glädjande att refinansieringen är färdigställd och vi tackar JLL för en väl genomförd process och bra samarbete, säger Christian Ödman, Ekonomichef Ersta diakoni.

- JLL tackar Ersta diakoni för ett gott samarbete och förtroendet att projektleda detta framgångsrika projekt, säger Mattias Baggfelt, Head of Debt & Financial Advisory, JLL Sverige.

JLL är ett ledande tjänsteföretag med inriktning på fastigheter och investeringar. Vi strävar efter ett visionärt tänkande inom fastighetsområdet som skapar lönsamma möjligheter och fantastiska platser där människor kan förverkliga sina ambitioner. På så sätt bidrar vi till en bättre framtid för våra kunder, våra medarbetare och för samhället där vi verkar. Med verksamhet i över 80 länder och våra mer än 103 000 medarbetare skapar den global plattformen kraft kombinerat med lokal expertis. JLL rankas bland världens 500 största företag av tidningen Fortune. JLL är det registrerade varumärket för Jones Lang LaSalle Incorporated. För mer information, besök jllsweden.se

Mattias Baggfelt

Head of Debt & Financial Advisory 0709-52 54 07