Jones Lang LaSalle vinner uthyrningsuppdrag för Solna One

Attraktiva kontorslokaler i Frösunda blir tillgängliga när JM byter huvudkontor

Fastighetsägaren Mengus har under hösten utvärderat ett antal rådgivare för uppdraget att hyra ut cirka 11 000 kvadratmeter vid E4:an norr om Stockholm, efter att JM AB flyttar till en egenproducerad byggnad. Uppdraget, som påbörjas omgående, går till Jones Lang LaSalle. Fastigheten Solna One, erbjuder moderna och attraktiva kontorslokaler och var den första färdiga i det nyutvecklade Frösundaområdet.

- Det är glädjande att vi fått förtroendet från ägaren Mengus att hyra ut dessa attraktiva lokaler. Våra tidigare framgångsrika uthyrningar i Solna One har naturligtvis bidragit till att Mengus valde oss. Trots att utbudet av kontorslokaler idag är stort, är det få ytor som motsvarar företagens höga krav på effektivitet och kvalitet. Solna One gör verkligen det och de hyresgäster vi hittills hyrt ut till har blivit mycket nöjda, säger Mikael Wallgren, chef Uthyrning Kommersiella lokaler.

- 100 procent är idag uthyrt, vilket vittnar om hög kvalitet. De ytor som nu blir lediga är moderna och flexibla samt kan delas för att passa ett flertal olika företag. Trenden flight-to-quality består, dvs. att flytta till moderna byggnader för att optimera utnyttjandet av kontorsyta för att minska kostnaden per anställd. Dessutom blir exponering och sammanhang allt viktigare i valet av kontorslokaler. Vi ser även att företag inom tullarna nu överväger Frösunda som en följd av högre kvalitet och till ett lägre pris, fortsätter Wallgren.

Solna One ligger i Frösunda som på senare år blivit ett populärt område. Bland andra Agresso, Canon, Eniro, Epsilon, HP, Johnson Controls, Karamellkungen, Monier Sigma och SJ Service Academy har valt att etablera nya, moderna kontor i området. De allmänna kommunikationsmedlen till Solna One är goda och företagen i fastigheten får dagligen sina varumärken exponerade mot 250 000 människor (150 000 passerande fordon).

Mikael Wallgren, chef Uthyrning Kommersiella lokaler,
tel +46 (0)8 453 51 80, +46 (0)708 12 12 13,
mikael.wallgren@eu.jll.com

Jones Lang LaSalle i Norden
Jones Lang LaSalle är Nordens ledande fastighetsrådgivningsföretag och erbjuder strategiska tjänster till ägare, investerare och hyresgäster som vill göra bättre affärer på fastighetsmarknaden. Jones Lang LaSalle förenar stark lokal förankring med världsledande kunskap om såväl svensk som internationell fastighetsmarknad. Med 140 anställda samt kontor i Stockholm, Göteborg och Helsingfors ger Jones Lang LaSalle kvalificerad rådgivning inom transaktioner, uthyrning, hyresgästrepresentation, detaljhandelsutveckling, analys samt förvaltning. För mer information se
www.joneslanglasalle.se.

Jones Lang LaSalle i världen
Jones Lang LaSalle Incorporated (NYSE: JLL) är ett rådgivningsföretag som tillhandahåller ledande integrerat fastighets- och investeringskunnande på såväl lokal och regional som global nivå. Med cirka 180 kontor i världen och verksamhet i fler än 750 städer i 60 länder uppgick intäkterna till USD 2,7 miljarder under 2007. Som branschledande inom fastighetsförvaltning och fastighetsservice förvaltar Jones Lang LaSalle en global portfölj på cirka 120 miljoner kvadratmeter. LaSalle Investment Management är en av världens största och mest diversifierade fondförvaltningsverksamheter med ett förvaltat kapital på mer än USD 53 miljarder. För mer information, se www.joneslanglasalle.com.