Stark efterfrågan och positiva utsikter för ett rekordstarkt 2021

Stark efterfrågan och positiva utsikter för ett rekordstarkt 2021

Återhämtningen i ekonomin är stark vilket har haft en positiv påverkan på fastighetsmarknadens transaktionsvolymer i Norden och i Sverige i synnerhet. Vi fortsätter att notera nya rekordnivåer för värdetillväxten inom de sk lågrisk segmenten bostäder och logistik. Börsbolagens premiumvärderingar visar på förväntad tillväxt och ger stöd för ytterligare strukturaffärer. Såväl i Sverige som internationellt har investerarnas intresse för ESG ökat markant och JLL:s globala enkät visar att hyresgästerna har hållbarhet än högre på agendan än fastighetsägarna.

Den senast utgåvan av JLL Nordic Outlook visar bland annat att:

• Bostadsfastigheter, logistik och samhällsfastigheter är fortsatt de starkaste segmenten.
  • Investerarintresset i dessa segment är drivet av såväl inhemskt som ett snabbt ökande utländskt kapital, vilket ger stöd för att vi kan få se ännu lägre avkastningskrav.
  • Hyrorna för kontor i bästa läge i Stockholm och Oslo har stabiliserats och vi ser en viss uppgång under 2021.
  • Hållbara investeringar som med fördel görs tillsammans med hyresgästerna anses minska risken och underbygga totalavkastningen för fastigheter framöver.

Rekordstarkt första halvår och ett rekordår i sikte
Ekonomin har återhämtat sig starkt trots att vi haft fortsatta COVID-19 restriktioner. Aktivitetsnivån har ökat även för kontorsmarknaden vilket gett stöd till en stabilisering av hyresnivåerna. Transaktionsvolymerna är rekordhöga och en betydande del utgörs av strukturaffärer. De noterade fastighetsbolagen handlas på rekordhöga premiumvärderingar vilket kan ses som en stark positiv sentimentsindikator för den direkta marknaden. Pågående strukturaffärer och aktuella diskussioner med investerare stödjer att 2021 blir ytterligare ett rekordår för fastighetstransaktioner. Det stora investerarintresset i kombination med låga räntor och god tillgång till kapital skapar förutsättningar för ännu något lägre avkastningskrav, i synnerhet för de mest attraktiva segmenten.

Transaktionsvolymerna i Norden förväntas i år överstiga 50 miljarder Euro. Det gör Norden till Europas tredje största marknad efter Storbritannien och Tyskland vilket gör Norden än mer intressant för internationella investerare säger Thomas Persson, Head of Capital Markets Nordics.

Hållbarhetsinvesteringar minskar risk och kan öka totalavkastningen
I JLL Nordic Outlook ägnas ett separat kapitel åt ESG med tyngdpunkt på minskade koldioxidutsläpp. JLL:s studie visar att hyresgäster generellt har hållbarhet högre upp på agendan än fastighetsägare, vilket skapar tydliga incitament för investeringar och samarbete. Tillgången till grön finansiering med en attraktiv prissättning förbättrar förutsättningarna för avkastning och kostnaden för investeringar som inte är gröna bedöms på sikt öka. Detta bör ses som en riskfaktor för fastigheter som är svaga ur ett grönt perspektiv och snabba på gröna investeringar i befintligt bestånd, en nödvändighet om målen för minskade utsläpp skall uppnås och dämpa den globala uppvärmningen.

- Fastighetsmarknaden går på högvarv både i direktmarknaden och på börsen drivet av den ekonomiska återhämtningen och det attraktiva ränteläget. Hållbarhetsfrågorna ligger högt upp på agendan för både fastighetsägare och hyresgäster vilket skapar förutsättningar för gröna investeringar och gemensamma åtgärder för att både minska riskerna och maximera avkastningen på fastigheterna, säger Niclas Höglund, Analyschef på JLL.

JLL Nordic Outlook Webbinar sänds 15 september klockan 10.00-10.45. För att delta klickar du på länken.

För att ladda ned rapporten klickar du på länken nedan, tillgänglig 15 september från klockan 11.00.

JLL är ett ledande tjänsteföretag med inriktning på fastigheter och investeringar. Vi strävar efter ett visionärt tänkande inom fastighetsområdet som skapar lönsamma möjligheter och fantastiska platser där människor kan förverkliga sina ambitioner. På så sätt bidrar vi till en bättre framtid för våra kunder, våra medarbetare och för samhället där vi verkar. Med verksamhet i över 80 länder och 91 000 medarbetare, rankas vi bland världens 500 största företag av tidningen Fortune. JLL är det registrerade varumärket för Jones Lang LaSalle Incorporated. För mer information, besök jll.com.