​JobAgent vann racet om IVA:s hyllade ungdomstalanger

Tillsammans med de stående ovationerna kom även jobberbjudandena. Efter att 17-åriga Sara Rydell och hennes projektteam intervjuats av både TV4 och P4, var såväl startups som etablerade företag snabba att höra av sig. Det unga och internationella teamets idé för att minimera arbetslösheten var minst sagt något som många entreprenörer ville vara en del av. I veckan kunde JobAgent®, det innovativa HR-techbolaget, stolt meddela att de vunnit racet om talangerna och företaget är därmed bland de första att låta ungas röst ta plats i ett advisory board.

Det var den 26 maj i år som Sara Rydell och hennes internationella team från Junior Academy vann utmärkelsen Ung innovation i kristid av IVA, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien. Saras team, United in Crisis, hade då kommit på en idé för att minska den kraftigt ökande arbetslösheten som uppstått till följd av coronaviruset. Idén, eller snarare lösningen, innebar en matchning mellan arbetssökande personer och kompetenssökande företag med fokus på personernas förmågor och drivkrafter istället för tidigare erfarenheter.

“Det kändes så fel att tusentals människor stod arbetslösa samtidigt som myndigheter, företag och organisationer skrek efter arbetskraft. Att då bara se till vad personerna hade för tidigare erfarenheter i sina CV:n kändes både gammalmodigt och ineffektivt.” beskriver Sara.

Med smart teknik och AI ville Sara och hennes teammedlemmar därför effektivisera rekryteringsprocessen och minimera länders ekonomiska påfrestning, något många företag och mediehus snabbt blev intresserade av. Efter att utmärkelse från IVA offentliggjorts blev Sara därför, som enda svensk i sitt team, inbjuden till såväl Nyhetsmorgon i TV4 som P4 Radio Stockholm.

“Efter intervjuerna kom en mängd jobberbjudanden och samarbetsmöjligheter, men när vi pratat ihop oss i teamet blev det snabbt tydligt att JobAgent var en klar favorit! Företaget kändes dels väldigt seriöst, men framförallt delade dem vår vision om att fokusera på människan bakom CV:t istället för dennes tidigare jobbhistorik.” säger Sara.

JobAgent, i sin tur, hade tidigt fått upp ögonen för det unga teamets förmågor och som nystartat techbolag med målet att förändra rekryteringsbranschen var beskedet från United in Crises minst sagt glädjande. Tidigt bestämdes det att ungdomarna skulle få en betydande roll i bolagets advisory board och VD:n Björn Elowson beskriver hur beslutet kändes som en självklarhet. Sedan start har företaget nämligen fokuserat på att bygga en tjänst för framtidens arbetsmarknad varvid ungdomarnas åsikter kunde bli en bra källa för djupare förståelser.

“För att lyckas måste vi bygga en tjänst som dagens unga känner sig motiverade till att använda. Att då få Saras och hennes temamedlemmars kloka insikter känns som en fantastisk fullträff! Vi både tror och hoppas att det kan bidra till att ännu fler får upp ögonen för hur enkelt det är matcha lediga tjänster med passande kandidater så länge man utgår från personens styrkor och drivkrafter i kombination med smart AI.” förklarar Björn.

Om företaget:

JobAgents vision är att utveckla och tillgängliggöra potential. Detta gör vi genom en delningstjänst inom rekrytering där kandidater kan dela sin data och göra sig sökbara på sina villkor. För oss är det självklart att kandidaten äger sin egna data och själv bestämmer hur den ska hanteras. Kandidater kan därför använda sin data som en annons om sig själv, dela den i eller utanför JobAgents plattform och ha full kontroll över vem som ser vad.

Plattformen innehåller dessutom enkel och lättförståelig AI som matchar rekryterarens kravprofil gentemot kandidaterna, AIn ger därför råd om vad som borde ingå i kravprofilen och hur du använder best practice i praktiken. Sen är det upp till kandidaten själv att bestämma vem eller vilka som ska få tillgång till datan. Vi har alltså en omvänd matchningsprocess där rekryterare ansöker till kandidater istället för tvärtom.