VÄSTKUSTEN LEVER - Många sökanden på intressanta jobb

Göteborgarna har näst efter stockholmarna alltid varit de mest frekventa besökarna på Jobb24.se, och den senaste tidens varsel på västkusten visar att de blir mer och mer intresserade av att söka nya jobb.

En analys av trafiken på Jobb24 visar att antalet besökare från Göteborg ökade med cirka 21% från början av september till mitten av oktober.

Allra tydligast blir siffrorna om man tittar på statistiken under veckan när Volvo varslade 3.000 personer, då ökade besöksfrekvensen med hela 406% bland platsannonserna som visar lediga tjänster inom teknik och naturvetenskap i Göteborg.

- När konjunkturen viker och arbetsmarknaden är svajig är det naturligt att se sig om efter nya karriärmöjligheter, säger Jobb24:s produkt- och analyschef, Patrik Eriksson och fortsätter

- Almega presenterade idag tredje kvartalets bemanningsindikator och även de siffrorna visar på mörker på västkusten, så det kan bli tufft på arbetsmarknaden där framöver. De spår dock samtidigt att det vänder redan i slutet av nästa år.

En del företag har det svårt nu och efterdyningarna från Volvos varsel för en månad sedan har ännu inte synts i statistiken, men kan nog märkas till viss del framöver enligt Komets regionchef, Jon Josefsson, i Göteborg när han säger:

- Vi ser fortfarande att de intressanta jobb vi har på Komet och på www.komet.se drar till sig många bra sökande. Vi har haft fler ansökningar nu än vanligt och fler kommer det med all säkerhet bli när Volvos alla underleverantörer här i Västsverige börjar se över sin personalstyrka. Vi märker av detta men många företag är fortfarande intresserade av Komets unga talanger för inhyrning eller rekrytering.

- Verkligheten är att vi växer men att en del fasta tjänster kommer att försvinna. Detta gör dock att Komet kommer att fortsätta växa då behovet av flexibel arbetskraft är än större i lite bistrare tider.

För mer information kontakta:
Patrik Eriksson, Produkt- och analyschef, 070-635 65 01, patrik.eriksson@jobb24.se

Om jobb 24
Jobb24 siktar på att bli den ledande rekryteringssajten i Sverige och har lediga jobb i hela Sverige med över 2.100 lediga tjänster just nu. Jobb24 ägs av Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Finn.no och når ut till dem som inte aktivt söker jobb genom mediesamarbeten.

• Arbetslöshet

• jobb