Årets Mentor i Värmlands län utsedd! Mentorskap kan avgöra ett lyckat företagande.

Björn Carlsson har utsetts till Årets Mentor i kategorin Tillväxtföretag. Till Årets Mentor i kategorin Nya företag har utsetts Jan Hellberg. De utsågs vid en ceremoni under tisdagen.– Min mentor har guidat mig och visat vägen, säger Jan Hellbergs adept Eva Runald. – Han har hjälpt mig att lyfta blicken och tänka på ett mer långsiktigt och strategiskt sätt, säger Björn Carlssons adept med samma namn Björn Karlsson.

"Det blev ett nytt avstamp på marknaden"

Årets mentor i kategorin Tillväxtföretag är Björn Carlsson, som är försäljningschef på Nordic Paper i Säffle. - Min mentor har gett mig insikt och förståelse för vilka kunder som bör fokuseras på. Då vi är ett familjeföretag har även frågan om succession väckts. Han har hjälpt mig att lyfta blicken ur vardagen och tänka på ett mer långsiktigt och strategiskt sätt, säger adepten Björn Karlsson, som driver företaget Järn & Maskin i Kristinehamn med 8 anställda och en omsättning runt 12 mkr. Företaget säljer järnhandelsvaror i östra Värmland. Omsättningen ökade under året när företaget fick en ny storkund. – Vi ska nu ta nästa steg och använda den volymökningen till att göra nytt avstamp på marknaden. Mentorns insatser kommer att få betydelse för vilken utväxling vi kan få med de nya resurser vi har, säger han.

"Jag är mer självsäker och ännu mer taggad"

Årets mentor i kategorin Nya företag är Jan Hellberg, som arbetar som rådgivande försäljare på Sätterstrands Business Park i Hammarö kommun. - Min mentor är lyhörd, ödmjuk och har förståelse för hur det är för mig som ny egenföretagare. Han har ett gediget intresse och är en god lyssnare, säger adepten Eva Runald, som ska starta ett företag, som erbjuder utbildning i kundbemötande, praktisk försäljning och säljtekniker samt coacha i telefonförsäljning och telefonrådgivning. - Som ny vet jag inte vad jag bör veta. Min mentor har guidat mig och visat vägen. Vi har diskuterat områden som vision, affärsidé, strategier, handlingsplan och fokusområden. Det har gjort mig mer självsäker och fått mig ännu mer taggad, säger hon.

Om prisutdelningarna och mentorprogrammet

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor för både befintliga och blivande företag i Sverige sker den 11 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. Almi vänder sig till befintliga företag och NyföretagarCentrum till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas. Genom Almi och NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.500-2.000 mentorpar i de två mentorprogrammen.

Mer information, kontakta:
Louise Larsson, Almi Företagspartner Värmland, mobil 070 814 93 68

Björn Carlsson, Årets mentor Tillväxtföretag, mobil 070 275 53 30

Conny Rosenhall, NyföretagarCentrum Karlstad, mobil 070 786 71 01

Jan Hellberg., Årets mentor Nya företag, mobil 070 180 65 41

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i drygt 200 kommuner. 2014 fick 21000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 9 100 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

• mentor eget företag
  • mentor