Almedalen: NyföretagarCentrums seminarier idag

Torsdag 3 juli på Clarion Hotel Wisby, Strandgatan 6, Erlanderska rummet

Tid 13.30 – 15.00 Nyföretagande och entreprenörskap behövs!

Med entreprenörskap och fler nya företag ökar tillväxten i landet. Sverige behöver jobb. De skapas i nya företag. Vad kan göras för att få fart på entreprenörskap och nyföretagande i Sverige så att Sverige ligger i topp? Är regeringens insatser tillräckliga? Vad säger forskningen? Hur kan myndigheter och kommuner förenkla för företag och stimulera till fler nya växande företag? Hur skapas hållbart företagande? Hur kan näringsliv och organisationer på bästa sätt medverka? Finns goda exempel?
Inledning: Kenth Berndtsson, Ordförande, NyföretagarCentrum Sverige
Panel:
Emma Ihre, ansvarig för hållbart företagande, Finansdepartementet, Martin Linder, andre vice ordförande, Unionen, Lena Rooth, avdelningschef, Tillväxtverket, Daniel Sjöberg, aktörssamordnare, Bolagsverket, Jan-Eric Sundgren, Senior Expert Advisor,AB Volvo, Per Åsling, Riksdagsledamot (C), Finansutskottet, Karl Wennberg, docent, Handelshögskolan i Stockholm & Forskningsinstitutet Ratio, Christer Östlund, Sektionschef, Sveriges Kommuner och Landsting, Harry Goldman, VD, NyföretagarCentrum Sverige

Tid 15.15 – 16.00 Fler unga måste starta företag för jobb och tillväxt.

Attityderna till företagandet är positiva men fler unga måste starta eget företag. Hur är egentligen förutsättningarna? Vad kan rådgivning och mentorskap bidra till för fler nya växande företag och tillväxt? Behövs mikrolån och ett finansieringssystem likt studielånen? Hur är det med tryggheten då man som ung startar eget? Är framtidens lösningar redan här? Vilka är möjligheterna? Hur kan drömmar förverkligas?

Panel:

Erik Ageberg, regionchef, Ung Företagsamhet Stockholm, Esabelle Dingizian,Riksdagsledamot (MP), suppleant Näringsutskottet, Caxton Njuki, professionell idrotts- och hälsocoach, Caxton Sports Management, Öivind Neiman, VD, Sparbankernas Riksförbund, Belgin Fortaci, entreprenörsansvarig, SEB,
 Harry Goldman, VD, NyföretagarCentrum Sverige

Tid 16.15 – 17.00  Vård, valfrihet och vinst. Nyföretagande inom vård och omsorg - är det önskvärt och möjligt?

Är nyföretagandet inom vård och omsorg en tillgång då vård och omsorg ska utvecklas?  Vilka är de som startar eget företag inom vård och omsorg? Bidrar de till valfrihet? Har jobben skapats? Är vårdinsatserna viktiga för Sverige? Ger de nya företagen välfärdsvinster? Vågar man starta ett företag inom vård och omsorg?

Debattpanel med representanter för politik och organisationer kring förutsättningarna för start och drift av företag inom vård och omsorg.

Panel:

Kerstin Eriksson, näringspolitiskt ansvarig, Famna, Maria Fälth,kommunalråd (KD), Upplands Väsby, Stig Henriksson,ordförande kommunstyrelsen (V), Fagersta, Ann Johansson,vice ordförande, Vårdförbundet, Ulf Lindberg, näringspolitisk chef, Almega, Patrik Nilsson, chef analys politik och opinion, Företagarna,
Elisabet Sannas, projektledare vårdföretag och Startbanan, NyföretagarCentrum Sverige