Arbetsmiljöverket nationell partner till NyföretagarCentrum

Arbetsmiljöverket satsar nu på framtidens företagare. Från och med 2011 är verket ny nationell samarbetspartner till NyföretagarCentrum Sverige, landets ledande kraft för entreprenörskap och nyföretagande.

– Vi ser fram emot vårt samarbete med NyföretagarCentrum. Det är viktigt att nya företag snabbt kommer igång med sitt arbetsmiljöarbete, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör för Arbetsmiljöverket.

NyföretagarCentrum bidrar genom kostnadsfri rådgivning i närmare 200 kommuner till 10 000 nya företag varje år, och är klart störst i landet inom nyföretagande och entreprenörskap. NyföretagarCentrum Sverige, moderorganisationen för hela landet, genomför dessutom en rad kampanjer och aktiviteter för att stimulera och inspirera alla dem som har en affärsidé att ta steget till eget.

Bland annat genomför NyföretagarCentrum Sverige Eget Företag, Sveriges största mässa för ny- och småföretagare. Arbetsmiljöverket har deltagit på Eget Företag under ett par år, och nu fördjupas samarbetet ytterligare genom att Arbetsmiljöverket går in som nationell partner till NyföretagarCentrum Sverige.

– God arbetsmiljö är lönsamt, säger Mikael Sjöberg. Den ökar produktiviteten för företaget och gör arbetsplatsen attraktivare. För att underlätta för nya företag att komma igång erbjuder vi bland annat kunskap genom gratis interaktiva utbildningar på vår webbplats.

– Tillkomsten av nya företag blir allt viktigare för Sveriges välfärd, säger Harry Goldman, VD på NyföretagarCentrum Sverige. Och att dessa nya företag känner till reglerna och vet vilka krav som ställs måste vara en utgångspunkt.

För mer information, kontakta NyföretagarCentrum Sverige:
Harry Goldman, VD, 070-661 04 54, harry.goldman@jobs-society.se
Mats Evergren, Marknadschef, 0708-14 44 04, mats.evergren@nyforetagarcentrum.se

• driva företag
  • eget företag mässan
  • entreprenörskap
  • företag
  • företagande
  • näringsliv
  • rådgivning

NyföretagarCentrum
.nyforetagarcentrum.se | e-post jobs@jobs-society.se | fb: www.facebook.com/nyforetagarcentrum

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2009 gav NyföretagarCentrum 23 400 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har drygt 10 000 startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.