Näringsministern talare när Sveriges största nyföretagaraktör fyller 25 år

1985 etablerades verksamheten i Kallinge, Blekinge. Idag, 25 år senare, är NyföretagarCentrum absolut ledande i Sverige när det gäller nyföretagande och har bidragit till 140 000 företagsstarter.

Jobs and Society NyföretagarCentrum, moderorganisation till landets alla NyföretagarCentrum, firar 25 framgångsrika år med att debattera hur nyföretagandet kan fördubblas. Bland talarna finns Näringsminister Maud Olofsson.

Den 27 maj firas jubileet med debatter där temat är ”Så dubblar vi  nyföretagandet”.

– Idag startar 0,6% av svenskarna företag varje år. Det är klart mindre än i våra nordiska grannländer, säger Harry Goldman, Verkställande ledamot på Jobs and Society NyföretagarCentrum. Fler nya företag – egentligen dubbelt så många – krävs om Sverige ska ha någon chans. Vi har åstadkommit massor under 25 år, men nu blickar vi framåt. Därför ska diskussionerna under vårt jubileum handla om hur vi kan dubbla nyföretagandet.

Tre paneler kommer den 27 maj att diskutera behovet av fler nya företag för att behålla välfärden och öka tillväxten i Sverige. Framstående politiker, ekonomer och företagsrådgivare deltar:

Carina Adolfsson Elgestam: Riksdagens Näringsutskott (s)
Birgitta Blanck: NyföretagarCentrum Strängnäs
Patrik Engellau: Den Nya Välfärden
Cilla Franzén: NyföretagarCentrum Uppsala
Harry Goldman: Jobs and Society NyföretagarCentrum
Ingela Hemming: SEB
Jan Herin: Företagarna
Karin Pilsäter: Utbildningsdepartementet (fp)
Roger Tiefensee: Riksdagens Finansutskott (c)
Olle Wästberg: Moderator

Vad?