Nummer 1 på nyföretagande – NyföretagarCentrum fyller 30 år

Med 21 000 personer i rådgivning under 2014 befäster NyföretagarCentrum sin ledande ställning i Sverige på nyföretagande.
– När det gäller nyföretagande levererar vi på NyföretagarCentrum lika mycket som alla andra aktörer tillsammans, säger Harry Goldman, VD på NyföretagarCentrum Sverige.
I år fyller NyföretagarCentrum 30 år. Det firas under en nationell rådgivarkonferens den 18-19 maj på Quality Hotel Globe i Stockholm.

Färsk statistik från NyföretagarCentrum Sverige visar att landets NyföretagarCentrum bidrog till 9 000 företagsstarter under förra året och att 9 av 10 är nöjda med rådgivningen.
Efter 30 år av verksamhet har NyföretagarCentrum bidragit till närmare 200 000 företagsstarter sedan det första NyföretagarCentrum-kontoret etablerades 1985 i Kallinge, Blekinge.
– Vi är störst i Sverige på nyföretagande och det har vi varit länge, säger VD Harry Goldman. Vi har lokalt etablerade rådgivare som själva är företagare och som vet vad det innebär att ta steget till eget. Vi täcker mer än 200 kommuner med vår rådgivning och har en beprövad metodik och affärsplan som passar alla.
Under den 18 och 19 maj pågår NyföretagarCentrums årliga Rådgivar- och Ordförandekonferens i Quality Hotel Globe i Stockholm, där mer än 100 NyföretagarCentrum-rådgivare deltar för kompetensutveckling och erfarenhetsutbyten. Bland talarna märks bland andra Jens Spendrup, ordförande för Svenskt Näringsliv, Kicki Theander, grundare av Middagsfrid och en av de nominerade till SvD Affärsbragd 2015, Pontus Braunerhjelm, Ordförande Entreprenörskommittén  Marianne Bogle, verksamhetsansvarig för CSR Sweden och på plats 67 i Miljöaktuellts lista över Sveriges 101 miljömäktigaste och Benson Honig, en av världens främsta entreprenörskapsforskare.
Intresserade journalister ombeds att ta kontakt med NyföretagarCentrum Sverige för att delta under konferensen.