Nyföretagarbarometern, april 2011 – fortsatta rekordsiffror för nyföretagandet

Nyföretagandet i Sverige fortätter öka jämfört med föregående år. Under april 2011 registrerades 5 785 företag hos Bolagsverket, en ökning med 27,3 procent jämfört med april 2010.

Det är ökningen av antalet aktiebolag som står bakom den totala ökningen. Antalet aktiebolag ökade under april med 69,6 procent. Därmed har antalet aktiebolag under perioden januari-april 2011 ökat med 91 procent jämfört med 2010. Och den totala ökningen av antalet registrerade företag under perioden januari-april är 32,7 procent.

– Att fler och fler väljer AB som bolagsform är positivt ur alla synvinklar, och det påverkar hela nyföretagandet, säger Harry Goldman, VD på NyföretagarCentrum Sverige som sammanställer Nyföretagarbarometern utifrån siffror från Bolagsverket. Det sker en minskning av antalet enskilda firmor, handelsbolag och kommanditbolag, men det påverkar inte totalsiffran i särskilt stor omfattning.

I augusti 2009 vändes den negativa trenden för nyföretagandet i Sverige. Då registrerades den första uppgången efter kräftgången under lågkonjunkturen. Nu fortsätter nyföretagandet visa rekordsiffror.

– Bakom den kraftiga ökningen står den nuvarande goda konjunkturen i kombination med de regeländringar som har gjort det lättare att starta aktiebolag, säger Harry Goldman. Vi på NyföretagarCentrum har tydligt märkt den pågående nyföretagarboomen under vår nationella kampanj Nyföretagarveckan, Vecka 17, där vi träffade tusentals människor runtom i landet som vill förverkliga sina idéer.

Nyföretagarbarometern, april 2011

April 2011
Aktiebolag: 3 516 (+69,6%)
Enskild firma: 1 782 (-7,6%)
Handelsbolag: 406 (-12,5%)
Kommanditbolag: 81 (+1,3%)
Totalt: 5 785 (+27,3%)

April 2010
Aktiebolag: 2 073
Enskild firma: 1 928
Handelsbolag: 464
Kommanditbolag: 80
Totalt: 4 545

Nyföretagarbarometern, januari-april, 2011

Januari-april, 2011
Aktiebolag: 18 112 (+91,0%)
Enskild firma: 7 580 (-16,6%)
Handelsbolag: 1 670 (-20,1%)
Kommanditbolag: 350 (-11,2%)
Totalt: 27 712 (+31,6%)

Januari-april, 2010
Aktiebolag: 9 485
Enskild firma: 9 091
Handelsbolag: 2 090
Kommanditbolag: 394
Totalt: 21 060

All information i detta pressmeddelande finns även att ladda ner på www.nyforetagarcentrum.se.

Nyföretagarbarometern tas fram av NyföretagarCentrum och Bolagsverket, och mäter på basis av Bolagsverkets data antalet nyregistrerade företag i Sverige. Ladda ner hela Nyföretagarbarometern på www.nyforetagarcentrum.se.

Citera oss gärna men ange källan: "Nyföretagarbarometern av NyföretagarCentrum".

För mer information om kampanjen Nyföretagarveckan, Vecka 17, se www.nyforetagarveckan.se

För mer information, kontakta NyföretagarCentrum Sverige:
Harry Goldman, VD, 070-661 04 54, harry.goldman@nyforetagarcentrum.se
Mats Evergren, Marknadschef, 0708-14 44 04, mats.evergren@nyforetagarcentrum.se

NyföretagarCentrum

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2010 gav NyföretagarCentrum 22 600 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har 10 600 startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.