Nyföretagarbarometern: Färre nya företag under februari, -9,2 procent

Nyföretagarbarometern för februari visar att det nyregistrerades 6 472 företag på Bolagsverket jämfört med 7 130 i februari 2011, en minskning 9,2 procent.

– Det är en väntad utveckling att antalet nya aktiebolag minskar med drygt 10 procent. Det beror sannolikt på att effekterna av tidigare regeländringar, med sänkt aktiekapital och slopad revisionsplikt, håller på att avta, säger Mats Evergren, marknadschef på NyföretagarCentrum Sverige.

– Samtidigt ligger det totala antalet nyregistreringar hittills under 2012 på en fortsatt hög nivå, sett över en längre tidsperiod.

Aktuell statistik och jämförelser för februari månad
I tabellen visas antal registrerade företag per företagsform i februari 2012 och förändringen i procent i jämförelse med samma månad föregående år.

Företagsform, antal, förändring
Aktiebolag, 3 942 st, -10,3%
Enskild firma, 1 949 st, -8,3%
Handelsbolag, 507 st, 2,2%
Kommanditbolag, 74, -35,7%
Totalt, 6 472 st,  -9,2%

• aktiebolag
  • bolagsverket
  • nyföretagarbarometern

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2010 gav NyföretagarCentrum 22 600 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har 10 600 startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.