Nyföretagarbarometern: Oförändrat nyföretagandet i mars

Nyföretagandet har fått en flygande start under årets första månader och ligger på +6,3 procent. Under mars månad stannade antalet nya företag på samma siffra som under 2015.

Ökningen i antal nya företag kan helt tillskrivas ökningen av nya aktiebolag. Övriga bolagsformer har tappat jämfört med föregående år.
– Det är glädjande att nyföretagandet fortsätter öka, säger Mats Evergren, Marknadschef, NyföretagarCentrum Sverige.

Läget i länen
Under mars är det främst Blekinge som sticker ut med ett ökat nyföretagandet på 45 procent. Även Dalarna (+14,9%)  Västerbotten (+13,9%) gick bra i mars. På andra sidan skalan återfinns Värmland (-31%) och Västmanland (-22,5%).

Nyföretagarbarometern
I Nyföretagarbarometern, som är ett samarbete mellan NyföretagarCentrum Sverige och Bolagsverket, presenteras regelbundet dagsfärsk statistik över nyföretagandet i Sverige och antalet nyregistrerade företag i alla Sveriges kommuner och län.