Resultatet efter 25 år: 140 000 nya företag

NyföretagarCentrum firar 25 år. Idag är NyföretagarCentrum den dominerande aktören vad gäller start av eget företag. Nära var femte företag startas via NyföretagarCentrum.

Sedan 1985 har 263 000 personer fått rådgivning för start av eget företag, 140 000 av dem har startat företag. Det är livskraftiga företag med hög överlevnad. Sysselsättningsmässigt ger varje nytt företag 1,6 årsarbeten.

25-årsjubileet manifesteras med debatter på temat ”Så dubblar vi nyföretagandet”. Även Näringsminister Maud Olofsson medverkar.

NyföretagarCentrums resultat kan sammanfattas i några viktiga punkter:

• 263 000 personer på rådgivning
  • 140 000 företagsstarter
  • 80 procent av de företag som startas överlever (efter i genomsnitt tre år)
  • Mindre än 1 procent av de företag som startas går i konkurs (efter i genomsnitt tre år)
  • Ett nystartat företag sysselsätter i snitt 1,6 personer efter ett par års verksamhet

– NyföretagarCentrum hjälper fram runt 10 000 personer till företagsstart varje år. Och varje nystartat företag sysselsätter 1,6 personer, säger Harry Goldman, Verkställande ledamot, Jobs and Society NyföretagarCentrum. Det innebär att vi varje år skapar sysselsättning åt ett helt Skurup, Hallsberg eller Älmhult. Ska vi få ett högre nyföretagande i Sverige är det hög tid att insatserna fortsättningsvis riktas mot sådant som verkligen fungerar och ger resultat. Sverige har ett alltför låg nyföretagande jämfört med andra länder. Nya företag och nya jobb behövs!

Den 27 maj firas NyföretagarCentrums 25-årsjubileum på Clustret i Stockholm med debatter där temat är ”Så dubblar vi  nyföretagandet”. Följande politiker, ekonomer och rådgivare deltar:

Carina Adolfsson Elgestam: Riksdagens Näringsutskott (s)
Birgitta Blanck: NyföretagarCentrum Strängnäs
Patrik Engellau: Den Nya Välfärden
Cilla Franzén: NyföretagarCentrum Uppsala
Harry Goldman: Jobs and Society NyföretagarCentrum
Ingela Hemming: SEB
Jan Herin: Företagarna
Karin Pilsäter: Utbildningsdepartementet (fp)
Roger Tiefensee: Riksdagens Finansutskott (c)
Olle Wästberg: Moderator

Vad?