Vad görs i Sverige för ökat nyföretagande?

Almedalsveckan är i full gång. NyföretagarCentrum – bäst i landet på nyföretagande – är förstås på plats. Två högaktuella seminarier arrangeras torsdagen den 7 juli på Clarion Hotel Visby i Erlanderska rummet på Clarion Hotel Visby! Seminarierna modereras av Olle Wästberg.

13:30-15:00: Framtidens nyföretagande och entreprenörskap

Vad görs i Sverige för ökat nyföretagande? Hur kan politiker och myndigheter medverka för fler och nya växande företag? Vad kan organisationer och den finansiella sektorn göra? Var gör insatserna störst nytta så att fler unga, personer med utländsk härkomst och kvinnor startar eget företag?

Panel:
Mats Green, riksdagsledamot (m), Sveriges Riksdag
Ulf Lindberg, näringspolitisk chef, Almega
Martin Linder, förbundsordförande, Unionen
Inga Otmalm, direktör, Bolagsverket
Monica Renstig, VD, Womens Business Research Institute

15:15-16:00: Nyföretagande som lösning för integration och sysselsättning

Under alla tider har vi gynnats av att entreprenörer kommit till Sverige. Tar vi vara på den kraft som alla nyanlända och personer med utländsk härkomst besitter? Var finns entreprenörskap och nyföretagande i debatten kring integration och sysselsättning? Finns lyckade exempel? Vad kan vi göra mer?

Penilla Gunther, riksdagsledamot (KD), ledamot Näringsutskottet, Sveriges Riksdag
Anders Johnson, skriftställare, Skriftstallet
Elisabet Knutsson, riksdagsledamot (mp)
Harry Goldman, vd, NyföretagarCentrum Sverige