21 802 passagerare reste till och från Jönköping Airport 2023.

Fler flyg och resenärer lyfte på Jönköping Airport 2023

Antal passagerare på Jönköping Airport fortsatte att utvecklas positivt under 2023. Sammanlagt reste 21 802 passagerare till och från Jönköping det gångna året, vilket motsvarar en ökning med 38% jämfört med föregående år. Flygplatsen kan även konstatera en ökad aktivitet sett till antal starter och landningar, när dessa uppgick till 4 760st, 10% fler än 2022.

Ett utökat charterutbud från Jönköping låg till grund för den positiva passagerarutvecklingen. Under vintern och hösten avgick flygen till Gran Canaria medan man sommartid kunde erbjuda avgångar till Mallorca, Kreta och Split. Samtidigt ankom sju charterflyg med turister från Tyskland under juni-augusti, som även det var fler än 2022.

– Det är glädjande att se hur allt fler resenärer hittar tillbaka till oss efter pandemin. Det är något som också märks hos charterbolagen som i år väljer att utöka sitt program ytterligare från Jönköping. Hittills har vi hela 8 destinationer klara för 2024, säger Henrik Älverdal, Kommersiell chef på Jönköping Airport.

Flygfrakten följer den globala trenden

Mängden frakt som hanterades under 2023 minskade med totalt 11%. Sammanlagt hanterades 3 072 ton gods, varav 686 ton utgjordes av post. Postvolymen i sig ökade med hela 38%. Globalt minskade mängden flygfrakt och Jönköping Airport var således inget undantag.

– Det finns indikationer på att botten har nåtts och att vi nu kommer se en positiv utveckling igen. Exempelvis spår den internationella luftfartsorganisationen IATA att flygfrakten kommer växa globalt med 4,5% under 2024. Vi befinner oss också i konkreta förhandlingar som kommer innebära mer gods för oss att hantera, kommenterar en hoppfull Henrik Älverdal.

Ökad samhällsnytta

Utöver fler charterrörelser var även antalet samhällsnyttiga flygrörelser på Jönköping Airport betydligt fler än 2022. Till denna kategori hör bland annat militärflyg, polisflyg, brandflyg, ambulansflyg samt krim- och organtransporter. Det sammanlagda antalet rörelser uppgick till 544st, 33% fler än 2022 och den högsta siffran på många år.

– Det är framförallt ambulans- och brandflyg som dubblerades i antal förra året och visar på flygplatsens betydelse för regionen i en orolig tid, säger Sofie Hagman, VD på Jönköping Airport.

Jönköping Airport har för 2024 fått fortsatt förtroende som en av landets tillfälliga beredskapsflygplatser, ett uppdrag man innehaft sedan 2020. Flygplatsen är också föreslagen i en statlig utredning att bli en av landets permanenta beredskapsflygplatser.

Sofie Hagman, VD Jönköping Airport 036-31 12 17 sofie.hagman@jkgairport.se

Henrik Älverdal, Kommersiell chef Jönköping Airport 036-31 12 08 henrik.alverdal@jkgairport.se

Jönköping Airport AB Publiceringsdatum 2024-01-12