Cala Ratjada, Mallorca. Foto: Agneta Renebo

Hög efterfrågan på Vings charteravgångar från Jönköping i sommar

I morse lyfte ett fullbokat charterflyg från Jönköping Airport till Gran Canaria med glada påsklovsresenärer och därmed avslutas ännu en uppskattad vintersäsong med Ving. Jönköpingsborna behöver dock inte misströsta. Vings sommarsäsong med direktflyg till Mallorca drar i gång vid Valborg och det är många Jönköpingsbor som hänger på låset, på första avgången är 9 av 10 platser slutsålda. Efterfrågan är även hög på övriga avgångar till den populära Medelhavsön. Redan nu är hälften av platserna i sommar bokade. En nyhet för i år är att Ving erbjuder två avgångar till solguden Helios ö, Rhodos i oktober, varav den ena är en attraktiv höstlovsavgång. Nu har även vinterns populära resor till Gran Canaria släppts upp till försäljning.

Att ressuget efter sol och värme är stort bekräftas av Vings senaste bokningssiffror.

– Det är tydligt att Jönköpingsborna är mer än redo att släppa taget om den långa och kalla vintern nu. Varmare breddgrader lockar och senaste veckan har vi sålt 9 procent bättre än vad vi gjorde i fjol vid samma tid. Så det finns onekligen ett högt tryck. Därför känns det extra roligt att vi kan förlänga sommarsäsongen i år med två oktoberresor till Rhodos, där den ena dessutom sker i anslutning till höstlovet. Det blir ett fint komplement till uppstarten av vinterresorna till Gran Canaria som i år kommer ha en mer fördelaktig avresedag då de går på fredagar istället för mitt i veckan, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving

Till Mallorca och Rhodos flyger Ving från Jönköping Airport med det egna flygbolaget Sunclass Airlines, som man vet är extra uppskattat bland resenärerna. Resorna till Mallorca går varje tisdag från Valborg till slutet av juli. Därefter erbjuds två oktoberavgångar till Rhodos innan vintersäsongen till Gran Canaria inleds lagom till höstlovsveckan, den 25 oktober.

– Vi kan verkligen blicka tillbaka på en fantastisk vintersäsong. Ving fördubblade kapaciteten inför denna säsong jämfört med föregående vinter och vi kan konstatera att det med råge levt upp till våra förväntningar. Nu ser vi verkligen fram emot att välkomna alla resenärer som ska resa till Mallorca från Jönköping. Att vi får addera två avgångar till Rhodos i oktober känns jätteroligt då det är en destination som vi länge upplevt en hög efterfrågan på, säger Henrik Älverdal, kommersiell chef Jönköping Airport

Om den nya avresedagen för nästa vinters resor till Gran Canaria tillägger Henrik:

– Mycket bra! Fredagar och morgonavgång med Braathens Regional Airlines är en riktigt lyckad kombination. Att kunna resa tidigt från en närbelägen flygplats och få ut maximal tid på resmålet genom att resa hem på kvällen är något som många önskar. Att dessutom få hela helgen framför sig när man kommer hem igen är såklart väldigt skönt.

Henrik Älverdal, Kommersiell chef Jönköping Airport 036-31 12 08 henrik.alverdal@jkgairport.se

Claes Pellvik, Kommunikationschef Ving 0709-51 30 32 claes.pellvik@ving.se

Jönköping Airport AB Publiceringsdatum 2024-03-27