Maria Hörnsten blir ny styrelseordförande och Mattias Hörberg tf VD för Jönköping Airport

Jönköping Airport har fått en ny styrelseordförande. Det blir Maria Hörnsten som av kommunfullmäktige i Jönköpings Kommun valts till ordförande för Jönköping Airport AB. Maria tar över efter Lars Isaksson som valt att lämna sin roll på grund av sjukdom. Maria har arbetat i flygplatsens styrelse de senaste två åren och tar nu i december över ordförande-klubban för flygplatsen.

– Det är med stor ödmjukhet och entusiasm som jag kliver in i rollen som styrelseordförande för Jönköping Airport. Flygbranschen har drabbats mycket hårt av den pågående pandemin, men tittar vi på lite längre sikt så tror jag att förutsättningarna för att ytterligare utveckla flygplatsen är mycket goda. Vi ser också vikten av att ha en fungerande infrastruktur såväl nu som framåt och med den spännande utveckling som flyget har med såväl biobränsle som elflyg så finns det mängder med positiva möjligheter. Rony och samtliga medarbetare har gjort ett mycket bra jobb som vi nu kan arbeta vidare med, säger Maria Hörnsten.

Tillförordnad VD med gedigen bakgrund

Mattias Hörberg, 52 år, tillträder som tf. VD från och med 25 januari och kommer att leda arbetet med att utveckla flygplatsen under den närmsta tiden, då tidigare VD Rony Forsberg lämnar sin tjänst. Mattias har en gedigen bakgrund i olika ledande befattningar och har nu senast varit verksam som ekonomichef på Elmia AB.

Mattias kommer ursprungligen från Nybro och flyttade 2002 till Jönköping där han bor idag. Yrkeskarriären har omfattat flera olika befattningar med betoning på ekonomi och HR-frågor, såväl globalt som lokalt, nu senast som ekonomichef på Elmia, som är ett av Nordens ledande mässföretag, och dessförinnan inom Nefab-koncernen.

Maria Hörnsten som är styrelseordförande i Jönköping Airports styrelse säger så här:

– Jag är glad över att vi i Mattias Hörberg hittat en bra efterträdare till Rony Forsberg. Under Mattias ledarskap kommer vi att se en fortsatt positiv utveckling av vår verksamhet. Rony lämnar över uppdraget som VD under januari och kan då se tillbaka på en välfungerande flygplats med en stor potential gällande framtiden. Styrelsen vill rikta ett stort tack till Rony för hans insatser.

Och den avgående VD:n Rony Forsberg säger i en kommentar:

– Det har varit 4 utmanande år med ett fantastiskt team på flygplatsen. Mycket har gjorts men mycket återstår. Nu önskar jag Mattias och alla andra lycka till med den fortsatta utvecklingen till ett fossilfritt och miljövänligt flyg!

Maria Hörnsten, Styrelseordförande Jönköping Airport 0702-76 40 91

Jönköping Airport AB är ett, av kommunen helägt bolag, som driver och utvecklar flygplatsen i Jönköping. På flygplatsen förekommer charterflyg, såväl utgående till populära soldestinationer som inkommande från Tyskland. Dessutom fraktflyg och samhällsnyttiga transporter i form av brandflyg, ambulansflyg, organtransporter, polisflyg och militärtransporter med mera.