PostNord tillbaka på Jönköping Airport

Postflyget tillbaka på Jönköping Airport

Från och med den 31 januari 2022 börjar PostNord flyga post till Jönköping igen. Flygplanen kommer lyfta från Stockholm-Arlanda och ankomma till Jönköping nattetid mellan varje vardag. För uppdraget anlitas Schweiziska Zimex Aviation, som redan idag flyger på andra sträckor i Sverige åt PostNord.

Senast PostNord regelbundet flög post mellan Jönköping och Stockholm var i mars 2018. För tiotalet år sedan utgjorde Jönköping Airport även ett postnav som band samman Jönköping med Malmö, Göteborg, Sundsvall och Umeå. Nu har det alltså åter blivit aktuellt postflyg i Jönköping.

– Som alla vet är Sverige ett land med långa avstånd, och för att leva upp till kravet på att brev ska komma fram inom två dagar behöver vi ta hjälp av flyget. Jönköping ligger rätt för att nå brevterminalen i Nässjö, säger Tomas Granmar, chef flyg och tåg på PostNord Sverige.

För Jönköping Airports del är det ett välkommet besked och något som går i linje med flygplatsens strategi om att utveckla sin fraktverksamhet.

– Vi är glada för att PostNord ser fördelarna med att flyga på Jönköping Airport. Vår fraktverksamhet har inte drabbats negativt av pandemin utan snarare tvärt om. Jönköpings starka logistikläge och vårt aktiva utvecklingsarbete har lett till att vi har flera intressanta projekt på gång med goda förhoppningar om ytterligare fraktlinjer framöver, säger Henrik Älverdal, Marknadschef på Jönköping Airport.

Idag flyger FedEx, Time:Matters och DANX gods på Jönköping Airport där man gemensamt binder samman Bryssel, Karlsruhe, Oslo, Billund och Helsingfors med den svenska marknaden. Fraktverksamheten drivs av flygplatsen i egen regi och Jönköping Airport Cargo är en av Transportstyrelsen säkerhetsgodkänd flygfraktterminal, samt en av två terminaler i Sverige som är neutralt oberoende av speditörer.

Sofie Hagman, VD Jönköping Airport 036-31 12 17 sofie.hagman@jkgairport.se

Henrik Älverdal, Marknadschef Jönköping Airport 036-31 12 08 henrik.alverdal@jkgairport.se

Jönköping Airport AB Publiceringsdatum 2022-01-11