Mallorca, foto: Christer Engström, Ving

Ving erbjuder charter till Mallorca och Kroatien från Jönköping även nästa år

Med den gångna sommarens ostadiga väder färskt i minnet är det många Jönköpingsbor som redan nu väljer att solsäkra semestern med en resa utomlands. Nyligen släppte Ving nästa sommars charterresor från Jönköping Airport till populära Mallorca och Kroatien, vilket direkt gett ett uppsving i bokningarna. De senaste två veckorna har försäljningen av både vinter- och sommarresor ökat med 50 procent jämfört mot samma period innan pandemin.

Efterfrågan på resor från Jönköping Airport är stor. Beläggningen på flygen till Gran Canaria i vinter är bättre än i fjol och antalet inbokade resenärer har ökat med över 100 procent trots ökad kapacitet. Inför höstlovet vecka 44, som är en av årets mest populära resveckor, är drygt 7 av 10 platser redan bokade.

– Osäkra tider till trots så är ressuget stort och det ser vi inte minst på trycket i försäljningen. Vinterresorna från Jönköping går nu åt i en rasslande fart, i synnerhet de första avgångarna som ligger i anslutning till höstlovet. Vi kan också konstatera att sommarens avgångar till Mallorca och Kroatien, där den sistnämnda gjorde comeback efter några års uppehåll, var väldigt uppskattade. Det är därför jätteroligt att vi kan erbjuda destinationerna även nästa sommar, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

Beskedet är även en glad nyhet för flygplatsen.

– Det är jätteroligt att Ving satsar vidare på båda destinationerna. Vi vet att många tidigt vill solsäkra en vecka och boka in sig på sitt favorithotell. Dessutom upplever vi en hög efterfrågan på att resa från Jönköping så det är väldigt positivt att det ligger bokningsbart redan nu, säger Henrik Älverdal, Kommersiell chef Jönköping Airport.

Till Mallorca flyger Ving med det egna flygbolaget Sunclass Airlines, medan avgångarna till Gran Canaria och Kroatien flygs i samarbete med BRA.

Vings avgångar från Jönköping Airport

Vintern 2023/24:

Gran Canaria, 25 oktober– 27 mars

Sommaren 2024:

Mallorca, 30 april – 30 juli

Kroatien, 9 augusti – 20 september

Henrik Älverdal, Kommersiell chef Jönköping Airport 036-31 12 08 henrik.alverdal@jkgairport.se

Claes Pellvik, Kommunikationschef Ving 0709-51 30 32 claes.pellvik@ving.se

Jönköping Airport AB Publiceringsdatum 2023-09-27

Jönköping Airport AB är ett, av kommunen helägt bolag, som driver och utvecklar flygplatsen i Jönköping. På flygplatsen förekommer charterflyg, såväl utgående till populära soldestinationer som inkommande från Tyskland. Dessutom fraktflyg, postflyg och samhällsnyttiga transporter i form av brandflyg, ambulansflyg, organtransporter, polisflyg och militärtransporter med mera. Jönköping Airport är även en av landets fem Karantänsflygplatser och även temporär Beredskapsflygplats.