Årets Smideshändelser

Alla Smeders Dag lördag 24:e maj 2008 År 2007 kallade Antracit genom sina medlemmar till upprop för smidet genom att Utropa fjärde Lördagen i Maj till Alla Smeders Dag. Syftet är att uppmärksamma smidet och dess betydelse förr och i framtiden för oss alla. Alla Smeders Dag skall därför välkomnas med öppna smedjor runt om i hela landet och möjlighet för besökare att, känna värmen ifrån en ässja och besöka en smedja. Uppropet uppmärksammades i olika media i landet och smedjor va öppna från Skåne i söder till Kiruna i norr och på vår östliga ö Gotland. Även Danmarks medlemmar på Antracit hade öppna smedjor liksom våra Norska kollegor! I år sprider vi kunskapen om smedjorna och smederna genom att hålla öppet smedjorna för media och besökare på Alla Smeders Dag som infaller Lördag 24/5. Broschyrer och trycksaker att dela ut till besökare och media kommer att finnas för nedladdning på Antracit.se i slutet av Februari! Nu hoppas vi att uppslutningen blir en större och att samtliga intresserade, organisationer eller utövare av smide ställer sig bakom detta upprop att marknadsföra smidet till en bred allmänhet. Smidesträff 20:e September 2008 I år infaller så Antracits femte! smidesträff i Granbergsdal Lördag 20/9, tredje lördagen i september. Höstens smidesdag och detta är den helgen som Kolarveckan avslutas av Granbergsdals Byalag och kolmilan sjunger på sista versen. Redan har vi fått anmälningar från både Norge och Danmark och det blir kolmila och smide i stora Bechehammare tillsammans med smidestävling och musikunderhållning. Intresse finns dessutom från Sydafrika och Tyskland att delta på träffen och troligen kommer det representanter till Sverige från dessa länder.2007 fick vi ju en fantastisk tillställning med över 30 smeder och gjutning på plats. Allt filmas och hammarslagens ljud hörs över nejden. I åt ser det ut att bli ett Internationellt evenemang. Allt detta plus silversmeder vore roligt att få med i år igen och vi efterlyser fler metallhantverkare som Inte måste värma metallen för att skapa konstverk. Välkomna alla smeder, konstsmeder, gjutare och silversmeder! Presskontakt: Johan Sangberg Antracit Smidesportal http://www.antracit.se info@antracit.nu 0709190845