HSB Living Lab firar ettårsdag

Nyhet   •   Sep 15, 2017 15:00 CEST

PRESSINBJUDAN: Hög byggtakt och efterfrågan på 700 000 nya bostäder, mitt i en nödvändig omställning till mer hållbara, klimatsmarta och attraktiva städer. Här befinner sig Sverige när bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson besöker ettårsjubilerande HSB Living Lab tisdag 19 september.

Smart stadsutveckling kräver effektiva arenor där forskare, företag och samhällsplanerare kan mötas och lära tillsammans med brukare, och av varandra. Ett slående exempel är det levande laboratoriet för framtiden boende och byggande, HSB Living Lab, som invigdes för ett år sedan. Här bor studenter på Chalmers campus, i en miljö där väggar, fasader, inredning och systemlösningar hela tiden utvecklas, och forskning pågår dygnet runt.

Peter Eriksson besöker huset och de boende, och får höra mer om forskning kring bland annat hållbar renovering, klimatsmarta bostäder och solceller som är integrerade i fasaden på huset. Bostadsministern håller tal och deltar i ett panelsamtal på temat ”Smarta städer, vad menar vi med det?”

Chalmers utbildar en stor andel av morgondagens svenska ingenjörer och arkitekter, och visar den 19 september fler exempel på hur Chalmers egna campus används för att stödja lärande och innovation inom hållbar stadsutveckling.

- Vår roll är att attrahera företag och starta gränsöverskridande samarbeten, att stärka området med fler arbetsplatser. HSB Living Lab är ett gott exempel på det och som vi är stolta över att vara del i, säger Mats Bergh, vd Johanneberg Science Park.

Besöket arrangeras i samarbete med Chalmers, HSB och Johanneberg Science Park.

Media är välkomna att följa hela programmet.
Tid: 19 september 2017, kl 14.00-17.00
Plats: Johanneberg Science Park, Sven Hultins plats 2, och HSB Living Lab, Elektrovägen 4.
Kontakt: Mejla press@chalmers.se för att anmäla intresse, eller ring Christian Borg på 031-772 3395 om du har frågor om dagen, t ex önskar intervju.

Detaljerat program:
14:00 Mingel - Chalmers visar nytt 3D-verktyg för forskningskommunikation
14:15 Välkommen! Chalmers prorektor Mats Viberg
14:25 Introduktion av samhällsbyggnadsområdet och presentation av tre forskningsprojekt:
Anders Logg, tillförordnad styrkeområdesledare Building Futures, Chalmers

• Renovering av bostadsbeståndet, Magnus Österbring, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, Chalmers
  • Den klimatsmarta bostaden, Paula Femenias, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, Chalmers
  • Byggnadsintegrerade solceller, Zack Norwood, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, Chalmers

15:00 Vandring till HSB Living Lab
15:15 Välkommen till HSB Living Lab som nu firar ett år - Lars Göran Andersson, vd HSB Göteborg
15:45 Tal av Peter Eriksson, Bostads- och digitaliseringsminister
16:05 Panelsamtal - Tema: Smarta städer, vad menar vi med det?
Moderator: Lars Marcus, professor i Stadsbyggnad, Chalmers
Peter Eriksson, Bostads- och digitaliseringsminister
Anders Lago, förbundsordförande HSB
Anders Logg, tf. styrkeområdesledare Building Futures
Anna Dubois, vicerektor Chalmers
Eva Schelin, vd IQ Samhällsbyggnad
Mats Bergh, vd Johanneberg Science Park

HSB Living Lab är resan mot framtidens boende.
Idén om ett levande labb för forskning om en hållbar boendemiljö föddes 2010 och är nu verklighet. På Chalmersområdet i Göteborg bor och lever studenter och forskare för att testa innovationer och tekniska lösningar för nästa generation bostäder. I 29 lägenheter utrustade med mätstationer och sensorer lever boende i en föränderlig byggnad där väggar, fasader och inredning utvecklas efterhand som forskningen fortskrider. HSB Living Lab är ett samarbete mellan näringsliv, stad och akademi. En världsunik och öppen arena för att skapa framtidens hållbara boendemiljöer. Huvudparters är Chalmers, HSB och Johanneberg Science Park. Samverkanspartners är Tengbom, Peab, Akademiska Hus, Tieto, Electrolux, Bengt Dahlgren, Göteborg Energi, Elfa, Vedum. #HSBLivingLab