Skapar nytt med öppen innovation

Skapar nytt med öppen innovation

Intab fick verktyg för att generera idéer på beställning. Idéer till nya lösningar och ny teknik inom sensor- och Internet of things. Verktyget är genererat i Västsvenskt samarbete lett av Johanneberg Science Park.

Öppen Innovation är en starkt växande trend. Den innebär i korthet att företag och organisationer systematiskt letar efter innovationer utanför sin egen organisation, samt bjuder in fler aktörer att delta i innovationsprocessen.

I projektet ”Open Innovation i regioner”, lett av Johanneberg Science park, har västsvenska aktörer inom näringsliv, samhälle och akademi samverkat  för att ta fram metoder som underlättar arbetet i stora samverkansprojekt. Utifrån deltagarnas expertis och erfarenheter inom innovationsledning har verktyg utvecklats som effektiviserar och säkerställer en god projektdrift framåt.

Intab Interfaceteknik AB erbjöds via Johanneberg Science Park att testa en metod med syfte att utforska möjligheter för nya lösningar och ny teknik inom sensor- och Internet of things. De medverkade i en innovationsworkshop tillsammans med forskare och företag ledd av konsultföretaget Trendie.

- Det var en intressant och inspirerande dag. Den direkta nyttan för oss är att vi nu i princip kan generera idéer på beställning. Det i sin tur leder oss vidare till ny utveckling och nya produkter, säger Sanna Arnfjorden Wadström, Vd för Intab.

Björn Westling på Johanneberg Science Park tror mycket på Öppen Innovation som metod:

- En science park är en utmärkt miljö att driva öppna innovationsprocesser i, tack vare vår breda förankring på olika områden och våra nätverk inom både forskning och näringsliv. Öppen innovation erbjuder stora möjligheter för oss och vi kommer nu att vidareutveckla och göra detta till en del av vårt erbjudande till små och medelstora företag, säger Björn Westling.

Intresserad av att arbeta med Öppen Innovation?
Hör av dig så berättar vi mer om hur processen ser ut och om det kan vara något för ditt företag. Kontakta bjorn.westling@johannebergsciencepark.com

Intab Interfaceteknik
Intab är ett familjeföretag som grundades 1975 och har en gedigen kunskap om mätteknik och dataloggning. Företaget tillhandahåller dataloggrar och system för Internet of things. Allt från enkla enkanaliga dataloggrar till mätsystem på 1000 kanaler. Givare, sensorer och kalibrering ingår också i sortimentet. www.intab.se

Läs mer om projektet Open Innovation i regioner

Sveriges ledande samverkansarena för samhällsbyggnad.

Vårt partnernätverk består av Göteborgs Stad och Chalmers tekniska högskola tillsammans med AB Volvo, Akademiska Hus, Bengt Dahlgren AB, Förvaltnings AB Framtiden, Göteborg Energi, HSB, Husqvarna AB, MölnDala Fastighets AB, Norconsult, Peab AB, Ramboll, Riksbyggen, Tyréns AB, Skanska, Volvo Cars, Wallenstam, White arkitekter, Chalmersfastigheter, Västra Götalandsregionen, Västsvenska Kemi- och Materialklustret, samt över 200 små och medelstora företag.

Johanneberg Science Park
Sven Hultins plats 5