David Steen, forskare i elektroteknik, Chalmers

Testbädd ger ringar på vattnet för energiforskningen på Chalmers

– FED har blivit startskottet för vår forskargrupp att titta mer på integrerade energisystem och den här demonstrationsarenan som vi bygger upp kommer vi även att använda i framtida forskningsprojekt. Vi har redan fått två andra projekt beviljade där Chalmersarenan kommer att agera testbädd, säger David Steen, forskare vid institutionen för elektroteknik på Chalmers.

Utöver att bekosta omfattande investeringar i bland annat solpaneler och olika typer av energilager har FED-projektet kopplat byggnadernas energistyrsystem till en molnbaserad marknadsplats. Där kan fastigheterna i egenskap av både konsumenter, producenter och lager handla värme, kyla och el med varandra utifrån vad som över tid är mest fördelaktigt ur kostnads- och miljöperspektiv.

– En av utmaningarna med förnybar energi är att den inte alltid produceras när man som bäst behöver den. Den lokala energimarknaden som vi utvecklar i FED är ett sätt att ge kunderna och användarna incitament för att flytta sin förbrukning i tid och på så sätt hushålla med den lokalt producerade energin.

David Steen och hans kollegor har bidragit i projektet genom att skapa en simuleringsmodell av Chalmers campusområde för att kunna mäta energiflöden av värme, kyla och el. Det som gör FED unikt är att man kopplar ihop de tre olika energibärarna i ett gemensamt system.

– Vi försöker utnyttja flexibiliteten i, till exempel, värmesystemet för att hjälpa elsystemet, eller tvärtom. Att göra det med hjälp av en lokal energimarknadär det så vitt jag vet ingen annan som har gjort tidigare.

Projektet FED slutar 2019 men marknadsplatsen är tänkt att finnas kvar och vara öppen för både forskare och företag att testa de nya energilösningar som behövs för att ställa om till ett hållbart samhälle. Forskarna på Chalmers ska bland annat i två EU-finansierade projekt undersöka avancerade lösningar för framtidens distributionssystem (United Grid) och hur olika mikronät kan samverka för att underlätta för elnätet att ta emot mer förnybar energiproduktion (From Micro to Mega - GRID). Ytterligare två FED-partners, Göteborg Energi och RISE, är också med i dessa projekt.

– Det är väldigt unikt att ha tillgång till en sådan här testbädd och att kunna testa lösningar i så nära samarbete med näringslivet, säger David Steen. Det har hjälpt oss väldigt mycket och jag tror inte att vi hade fått de här två projekten om vi inte hade haft FED-projektet och testarenan här.

Sveriges ledande samverkansarena för samhällsbyggnad.

Vårt partnernätverk består av Göteborgs Stad och Chalmers tekniska högskola tillsammans med AB Volvo, Akademiska Hus, Bengt Dahlgren AB, Förvaltnings AB Framtiden, Göteborg Energi, HSB, Husqvarna AB, MölnDala Fastighets AB, Norconsult, Peab AB, Ramboll, Riksbyggen, Tyréns AB, Skanska, Volvo Cars, Wallenstam, White arkitekter, Chalmersfastigheter, Västra Götalandsregionen, Västsvenska Kemi- och Materialklustret, samt över 200 små och medelstora företag.

Johanneberg Science Park
Sven Hultins plats 5