Pressinbjudan: Västsverige visar vägen för effektiv och storskalig koldioxidinfångning.

Pressmeddelande -

CCS (Carbon Capture and Storage) ses som en viktig del i omställningen av det globala energisystemet. Med satsningar på forsknings- och demonstrationsprojekt kan Göteborg och Sverige bli först i världen med att skapa en optimal logistik- och infrastrukturlösning för CCS i industriell skala.

På fredag den 12 mars bjuder COWI och Klimatledande Processindustri/Västsvenska Kemi- och Materialklustret in till ett webbinarium där vi presenterar ett antal pågående projekt inom CCS på västkusten och diskuterar vilka steg som krävs för att implementera tekniken i stor skala.
Välkommen att delta på webinariet 12 mars 8.15-9.45!

Förutom konkreta, pågående projekt avslutar vi med ett panelsamtal där Linda Werner, Preem och Hans Kreisel, Nordion Energi från projektet CinfraCap, samt Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson, Miljöpartiet och Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson, Centerpartiet deltar för att diskutera hur de aktuella och praktiska förutsättningarna och utmaningarna ser ut för storskalig CCS-infångning.

Program:

• Presentation av CinfraCap – Isabella Herstad Norin, COWI.
    Våren 2020 påbörjade COWI en förstudie inom projektet CinfraCap, på uppdrag av sex stora energiaktörer i Västsverige för att ta reda på om det finns en gemensam lösning till en effektiv och hållbar infrastruktur för infångad koldioxid. Projektet drivs av Göteborgs Hamn, Preem, Nordion Energi, Göteborg Energi, Renova och St1 och fokuserar på att ta fram en lösning för att kunna samla in och transportera koldioxid i Göteborg i syfte att radikalt minska utsläppen i regionen.
  • Presentation av status Northern Lights CCS – Kjetil Wilhelmsen, Northern Lights.
    Northern Lights är en del av den norska satsningen på fullskalig CCS. Northern Lights innefattar transport av infångad flytande koldioxid via pipeline till en permanent lagring under havsbotten i Nordsjön.
  • Presentation av Finansiering av CCS – Hanna Tornevall, CIT Industriell Energi och Simon Harvey, Chalmers.
    För att de energiintensiva industrierna i Västsverige ska nå netto-nollutsläpp krävs i många fall omfattande åtgärder, exempelvis CCS, som ska finansieras.
  • Panelsamtal och frågestund
    Seminariet avslutas med en paneldiskussion där Hans Kreisel, Nordion Energi och Linda Werner, Preem från projektet CinfraCap, samt politikerna Lorentz Tovatt, Miljöpartiet och Rickard Nordin, Centerpartiet deltar. I panelen diskuteras hur de aktuella förutsättningarna och utmaningarna ser ut för storskalig CCS-infångning. Panelen modereras av Hanna Paradis, processledare Klimatledande Processindustri.

Läs mer och anmäl dig till här: https://www.johannebergsciencepark.com/evenemang/webinar-vastsverige-visar-vagen-effektiv-och-storskalig-ccs

Vill du komma i kontakt med någon presentatör?
Tove Arnsvik Bjurefalk, kommunikatör Johanneberg Science Park: 0708-582935
Hanna Paradis, moderator, Johanneberg Science Park: 0766:113106

Vad är Klimatledande Processindustri?
Klimatledande Processindustri strävar efter en fossiloberoende industriregion som är världsledande inom produktion av kemikalier, material och drivmedel baserade på förnybara och återvunna råvaror. Satsningen är finansierad av Vinnova och Västra Götalandsregionen och koordineras av RISE och Johanneberg Science Park genom Västsvenska Kemi- och Materialklustret.

Johanneberg Science Park – Sveriges ledande samverkansarena för samhällsbyggnad

Vårt partnernätverk består av Göteborgs Stad och Chalmers tekniska högskola tillsammans med AB Volvo, Bengt Dahlgren AB, Förvaltnings AB Framtiden, Göteborg Energi, HSB, Husqvarna AB, MölnDala Fastighets AB, Peab AB, Riksbyggen, Tyréns AB, Skanska, Volvo Cars, Wallenstam, White arkitekter, Akademiska Hus, Chalmersfastigheter, Västra Götalandsregionen, Västsvenska Kemi- och Materialklustret, samt över 200 små och medelstora företag.