Offentliggörande av de tre nominerade till priset Årets goda kraft på galabar torsdag 9 februari. Från v. Håkan Eng, Michaela Andersson, Birger Lundell, Petra Stenqvist, Charlotta Persson och Lisa liv

Finalister till priset Årets goda kraft 2022

Med sitt brinnande engagemang i samhället står Michaela Andersson, Birger Lundell och Änglar mot cancer med Petra Stenqvist, Lisa Liv och Charlotte Persson som finalister till priset Årets goda kraft. Priset delas ut av Jönköping Energi till den eller de som tydligt är en god kraft för ett gott samhälle. Vem som vinner, det presenteras på Jönköpingsgalan den 25 mars.

Offentliggörandet av de tre finalisterna gjordes under en galabar den 9 februari, där samtliga prisutdelare på Jönköpingsgalan presenterades sina nominerade på scen.

Efter en öppen nomineringsprocess under hösten 2022 har Jönköping Energis jury utsett de tre finalisterna, en outtröttlig lärare, engagerad eldsjäl och stödjande krafter.

– Juryn till Årets goda kraft har fått jobba hårt den här omgången och har till slut landat i tre värdiga finalister som alla har spridit positiv energi i vår region under 2022, säger Linda Svensson, enhetschef marknadsföring och kommunikation på Jönköping Energi.

Nomineringsprocess
Under offentliggörandet intervjuades de nominerade av Håkan Eng på scen.

Michaela Andersson berättar:
– Jag är otroligt tacksam och berörd av nomineringen. Det har alltid varit en självklarhet att arbeta och engagera mig ideellt för barn och ungdomars välmående och utveckling. Att vara en av de nominerade värmer.

– Jag brinner för gemenskapen i föreningen, där inte bara jag utan alla ledare och eldsjälar bidrar till ett aktivt föreningsliv. Målet är att så många som möjligt får möjlighet att utöva sport, där jag har som mål att göra det jag kan så bra som möjligt, säger Birger Lundell.

– Vi vill vara den goda kraften mot cancer, kämpa för de som drabbats nu och för att göra skillnad i framtiden, berättar Lisa liv.

Vem som vinner koras på Jönköpingsgalan den 25 mars. Galan hålls på Elmia där personer, företag och organisationer hyllas som gjort det där lilla extra. Totalt delas tio priser ut, bland annat utmärkelser till Årets innovation, Årets idrottsprestation och Årets turismpris med flera.

Från v. Michaela Andersson, Birger Lundell, Petra Stenqvist, Charlotta Persson och Lisa liv

Motiveringarna till finalisterna:
Michaela Andersson, engagerad lärare och kontaktfamilj
Michaela är en engagerad lärare som brinner för att alla barn ska inkluderas i samhället och utvecklas som människor. Med hängivenhet för barn och unga i Jönköping, främst på Råslätt, gör hon stor skillnad då hennes handlingar sträcker sig långt utanför vad som förväntas som lärare. Michaela bidrar till att kommande generationer får sin röst hörd, mår bra och växer som personer.

Birger Lundell, eldsjäl inom föreningslivet
Genom sitt engagemang bidrar Birger till föreningslivet i Ekhagens IF som både tränare och samordnare av volontärer till Huskvarna Folketspark. Han brinner för att skapa en föreningskänsla där både barn, ungdomar och vuxna ska trivas och där alla ska få möjlighet att utöva den idrott de vill, på sina villkor. Med fokus på glädje och inkludering är han en god kraft som lägger hundratals ideella timmar för föreningens bästa.

Petra Stenqvist , Lisa Liv och Charlotte Persson, Änglar mot cancer
Genom engagemang och ideella krafter har vännerna Petra, Lisa och Charlotte spridit energi till människor i kampen mot cancer. Änglar mot cancer är ett initiativ där de på ”pärlträffar” tillverkar smycken som säljs i lokala butiker och marknader. Försäljningen av smyckena går oavkortat till olika cancerfonder. Med mottot - Ingen kan göra allt, men alla kan göra något - bidrar de till att sprida kunskap, erfarenhet och kämparanda mot sjukdomen.

Om priset Årets goda kraft
För femte året i rad delas priset Årets goda kraft ut. Jönköping Energi vill vara en god kraft i samhället. Vi strävar efter att bidra till hållbarhet och innovation idag och i framtiden. För att skapa ett hållbart samhälle behövs de goda individuella och ideella krafterna, och de förtjänar att uppmärksammas. Det gör vi med vårt pris – Årets goda kraft!

Läs mer om priset Årets goda kraft
Läs mer om Jönköpingsgalan

Jönköping Energi presstelefon 036-10 82 45