Allt fler får tillgång till fiber med Jönköping Stadsnät - Wetternet

Allt fler får tillgång till fiber med Jönköping Stadsnät - Wetternet

Utbyggnaden av fibernätet för Jönköping Stadsnät - Wetternet i kommunen pågår för fullt och allt fler Jönköpingsbor har tillgång till ett snabbare bredband. Men samtidigt är det stora skillnader hur det ser ut i kommunen när det gäller tillgång till fiber. Möjligheten att påverka utbyggnaden finns fram till år 2020.

På många håll går grävmaskinerna för högtryck. Totalt är det 16 grävlag ute i kommunen som arbetar för att nästan 2000 villor ska kopplas in till Jönköping stadsnät under år 2015. Jönköping Energi satsar en halv miljard för att hjälpa kommunen att nå regeringens bredbandsmål, att 90 % av invånarna ska ha tillgång till minst 100 Mbit/sek år 2020.

– Under året har vi schaktat 1300 kilometer för fibern. Vi jobbar på för fullt för att förse kommunens alla invånare med fiber så fort det bara går säger Ulf Svensson, Affärsområdeschef för Stadsnät.

Vilka erbjuds fiber fram till 2020?
22000 hushåll i kommunen erbjuds fiber under åren 2015 och fram till 2020.

-Totalt finns det cirka 22 000 villor i kommunens tätbebyggda områden som kommer erbjudas fiber fram till 2020. På landsbygden jobbar vi tillsammans med flera byalag och föreningar om landsbygdsmedel hos länsstyrelsen och inväntar svar i december, säger Mats Lagervall, Optonätschef.

I tabellen visar vi antal villor i tätbebyggt område samt landsbygd som planeras få fiber.

När släpps nya område?
Ungefär fyra gånger per år släpper vi nya områden som byggs ut fram till år 2020. Antalet inkomna intresseanmälningar i ett område tillsammans med kapaciteten på nuvarande internetlösning avgör vilka områden som prioriteras för fiberinstallation.

Nya områden 2017 släpps
Tenhult och Bankeryd byggs ut 2017. Under 2016 släpper vi ytterligare områden som byggs ut 2017.
– I Tenhult och Bankeryd har intresset för stadsnät varit stort, därför känns det extra roligt att kunna ge besked om utbyggnad till dessa områden, säger Mats Lagervall.

Påverka hur snabbt vi bygger ut hos dig
Du kan påverka när stadsnätet byggs ut i ditt område genom att göra en intresseanmälan på din fastighetsadress eller ring Jönköping Energis Kundservice tfn 036-10 82 20.

Ulf Svensson, Affärsområdeschef Stadsnät, tfn 036- 10 83 68
Mats Lagervall, Optonätchef Jönköping Stadsnät, tfn 036-10 82 95, mats.lagervall@jonkopingenergi.se