Stadsnätet byggs ut i områden kring Huskvarna, Skänkeberg, Västersjön, Månsarp, Bunn och Ryd

Jönköping Energi satsar en halv miljard under en femårsperiod och bygger ut stadsnätet för att säkra ett öppet bredbandsnät inför framtiden. År 2020 kommer 9 av 10 hushåll och företag i kommunens tätorter och tätbebyggda områden kunna ansluta sig till det öppna bredbandsnätet, Jönköping Stadsnät (Wetternet). Lista på nya områden som byggs ut 2016

- Stadsnätet är byggt av optisk fiber. Det betyder att kapaciteten är näst intill obegränsad och klarar framtidens prestandakrav. Vårt stadsnät är ett öppet nät där du som kund väljer själv vilken leverantör av bredband, tv och telefoni som passar bäst, säger Mats Lagervall, Optonätchef.

Varför bygger vi ut stadsnätet?
De flesta alternativa bredbandslösningarna använder kopparnät oavsett om det är ADSL
eller TV- nätet. Överföringskapaciteten varierar och prestandan är på många håll god men koppartråden kommer inte att överleva framtidens prestandakrav. Stadsnätet byggs med optisk fiber som har en näst intill obegränsad kapacitet.

- Precis som vi har elnät, fjärrvärme, vatten och avlopp så vill vi ha en väl utbyggd infrastruktur för bredband, tv, telefoni och välfärdstjänster, säger Mats Lagervall.

Se om din fastighet, villa, bostadsrätt eller företag finns med
www.jonkopingenerg.se/stadsnat söker du på din gatuadress och kontrollerar om du har möjlighet att ansluta dig. Har du ett företag eller tillhör en bostadsrättsförening kontakta oss direkt via e-post så gör vi en sökning åt dig.

Första kvartalet varje år framöver kommer information om nästa års utbyggnadsområden. De områden som släppts nu kommer att byggas ut under 2016.

Idag är ca 14 500 hushåll och 800 företag inklusive offentlig verksamhet anslutna till stadsnätet. Inom 5 år kommer ytterligare ca 22 000 hushåll och ett par hundra företag ha möjlighet att ansluta till stadsnätet. Läs mer om utbyggnaden av stadsnätet www.jonkopingenergi.se/stadsnat

Mer information Mats Lagervall, Optonätchef Jönköping Stadsnät, tfn 036-10 82 95 mats.lagervall@jonkopingenergi.se