Jontefondsmatchen spelas för tredje året i rad

Den 18 februari går Jontefondsmatchen av stapeln för tredje året i rad. Det är IFK Kungälv som anordnar hemmamatch mot IF Boltic, på Skarpe Nord i Kungälv. Överskottet går till Jontefondens verksamhet. Nytt för i år är ett mentorskap mellan spelare och några av de barn och unga som Jontefonden stöttar.

Jontefondens transplanterade barn- och ungdomar har ett stort behov av rörelse och riktig kost för att klara av sin vardag, som är kantad av svår, livslång sjukdom. De har ett sänkt immunförsvar och lever ofta ett isolerat liv. Inte sällan med en känsla av utanförskap, ensamhet och att vara annorlunda än alla andra. Psykisk ohälsa är dessvärre ofta vanligt, inte minst för de som kommit upp i tonåren. En förebild, någon att se upp till och som inspirerar dem att göra det som är tråkigt, jobbigt eller känns onödigt, kan göra stor skillnad. Här väcktes tanken om ett mentorskap mellan spelare i IFK Kungälv och Jontefondens ungdomar.

Bandyspelare som förebild och mentor
Att vara mentor till någon som har det tufft både fysiskt och psykiskt kan vara en utmaning. Fokus kommer att ligga på det positiva, framåtriktade och roliga. Någon att ringa, messa eller mejla, när livet kräver påfyllning av energi, när man är i behov av råd eller bara för att prata och glömma vardagen för en stund. Det kan också handla om att tillsammans gå på en spännande match eller ta en fika på stan. Helt enkelt vara den där personen som står för glädje, positivism och framåtanda. Mentorskapet syftar till att berika båda parter och framför allt ska det ge mycket skratt och glädje.

– Det finns så mycket att vinna genom ett mentorskap. Nu hoppas vi att fler lag inom bandysverige kan gå i IFK Kungälvs fotspår och också bli mentorer för organtransplanterade barn, säger Tommy Ivarsson, medgrundare av Jontefonden.

Mentorer från IFK Kungälv:
    Victor Lindblom, lagkapten i IFK Kungälv. Mentor för Klara Johansson, 18 år, levertransplanterad.
    Patrik Sunnanängs, mentor för Zack Funksjö, 5 år, levertransplanterad.
    Hugo Andersson, mentor för William Westermark, 12 år, hjärttransplanterad.