Organtransplantation i fokus hos Fråga Doktorn - Jontefondens Tommy Ivarsson gästar programmet

Måndagen 15 november, gästar medgrundaren Tommy Ivarsson SVT:s program Fråga Doktorn. Fokus kommer att ligga på organtransplantation, regeringsbeslut och Jontefondens arbete för barn och unga som väntar på eller har genomgått en organtransplantation.
– Det är hedrande och viktigt att få diskutera dessa ämnen och att vara med och sprida kunskap om organtransplantation, säger Tommy Ivarsson, grundare och insamlingsansvarig, Jontefonden.

På måndag 15 november är organtransplantation en av programpunkterna i SVT:s populära program Fråga Doktorn, programmet där diskussioner om medicinska frågor, funderingar och aktuella händelser leds av programledaren Sofia Rågenklint. Jontefondens grundare Tommy Ivarsson gästar avsnittet för att berätta om Jontefondens arbete och om aktuella frågor relaterade till organtransplantation.

Organtransplantation, till skillnad mot organdonation, handlar om mottagaren, den medicinska behandlingen och vården innan, under och efteråt. Jontefonden arbetar med att ge stöd och hjälp under hela processen, men också med att skapa större fokus på organtransplantationsfrågan. Jontefonden, och Tommy, vill öka engagemanget inom sjukvård och samhället i stort.

– När en familjemedlem drabbas av en så svår sjukdom ändras livet dramatiskt. Det gäller direkt efter diagnos, naturligtvis under den tid man väntar på en organtransplantation, men även tiden därefter. Det krävs vård och omsorg livet ut och här finns ett väldigt stort behov. Det är viktigt att kasta ljus på de frågor som handlar om organtransplantation, och då inte bara det medicinska utan också det sociala. Att transplantera innebär en fortgående behandling livet ut med stora, sociala konsekvenser, säger Tommy och fortsätter:

– Det är ett oerhört viktigt ämne, där Jontefonden ständigt jobbar för att kunna vara ett nödvändigt stöd för de barn, ungdomar och familjer som ska eller har gått igenom det, avslutar Tommy.

Familjen Ivarsson startade Jontefondens insamlingsstiftelse 2012. Stiftelsen har idag fem heltidsanställda som alla jobbar mot att ge livskraft i nuet och att skapa trygghet och glädje i vardagen för de barn och ungdomar som väntar på, eller har genomgått, en organtransplantation, deras syskon och föräldrar. Jontefonden stöttar i dagsläget över 180 familjer runt om i hela Sverige.

Avsnittet med Tommy Ivarsson sänds i SVT den 15 november klockan 18.45 på kanal 1.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tommy Ivarsson, insamling-och pressansvarig Jontefonden
+46 70-911 63 07, tommy@jontefonden.se