Från vänster: Anna-Karin Norrman och Tomas Gedda.

Jontefonden stärker kompetensen med två nya styrelseledamöter

Tomas Gedda, tidigare insamlingsansvarig för Insamlingsstiftelsen på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus, och Anna-Karin Norrman med en bakgrund som verksamhetschef på Ronald McDonald Hus i Göteborg i tio år. Det är namnen på de två nya styrelseledamöter i Jontefonden.
Det senaste året har insamlingen ökat dramatiskt. Det har inneburit att stiftelsen har kunnat utöka sitt engagemang gentemot drabbade familjer.
Nu lägger Jontefonden i nästa växel med två nya styrelseledamöter som har lång erfarenhet av insamling och kontakt med drabbade familjer.

Efter ett starkt 2017 och ett kommande händelserikt 2018 väljer nu Jontefonden att utöka kompetensen i styrelsen med två nya ledamöter som ska hjälpa stiftelsen att bli ännu större och öka kännedomen.

– Jontefonden växer och vi går nu in i nästa fas vilket betyder att vi behöver fler kompetenta personer runt omkring oss för att kunna göra ännu större nytta, säger Gunilla Ivarsson, generalsekreterare på Jontefonden.

– Tack vare att vi får en större insamlingskraft måste vi arbeta mer långsiktigt och strategiskt och stärka upp med erfarenhet. Vi knyter oss an två personer som har hög kompetens inom insamling, säger Tommy Ivarsson, insamlingsansvarig på Jontefonden.

De nya ledamöterna Tomas Gedda, tidigare Fundraising Manager för Insamlingsstiftelsen på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus, och Anna-Karin Norrman, med tio år bakom sig som verksamhetschef på Ronald McDonald Hus i Göteborg, har lång och gedigen erfarenhet av stiftelsearbete i samband med barnsjukvården. Genom detta kan Jontefonden fortsätta utveckla sitt arbete nära sjukvården runt om i landet.

– Genom min tid på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus har jag fått gedigen erfarenhet av kontakt med drabbade familjer. Det arbetet Jontefonden gör är otroligt viktigt och det är fantastiskt att få vara med och hjälpa Jontefonden växa ännu mer. Vi behöver se till att fler familjer får glädje i en annars svår vardag, säger Tomas.

– Jag har under mina år på Ronald McDonalds Hus mött många familjer där livet vänts upp och ner i och med ett barns sjukdom. Barn som väntar på, eller har genomgått, en organtransplantation hamnar i en väldigt sårbar sits tillsammans med hela sin familj. Det gäller att hitta glädjen i det lilla och dagliga och försöka leva fullt ut trots allt som oroar. Att genom engagemang i Jontefonden få möjlighet att bidra till att glädja och underlätta livet för dessa familjer känns fantastiskt gott! säger Anna-Karin.

Jontefonden är en stiftelse för barn & ungdomar som väntar på eller har genomfört en transplantation och deras syskon. Stiftelsens mål är att öka livskvaliteten, skapa glädje och sätta guldkant på en annars svår situation. Fonden har fått sitt namn efter Jonathan Ivarsson som till följd av lungfibros behövde en lungtransplantation. Läs mer eller ansök om medel på http://www.jontefonden.se/

Gunilla Ivarsson

Generalsekreterare 070-922 79 68