Foto: Ågrenska

Jontefonden startar syskonläger på Ågrenska

Under hösten 2018 arrangerar Jontefonden sitt första läger. I fyra dagar får syskon till barn och ungdomar som väntar på eller har genomfört en organtransplantation möjlighet till att träffa andra med liknande erfarenheter.

Tillsammans med Ågrenska på Lilla Amundön i Göteborgs södra skärgård arrangerar Jontefonden 25–28 september 2018 ett läger för syskon till barn och ungdomar som väntar på eller har genomfört en organtransplantation. Syftet är att syskonen ska få känna gemenskap, utbyta erfarenheter och ha riktigt roligt.
– Det här är något som vi har velat göra under en lång tid och vi är otroligt glada att vi får möjligheten att genomföra det tillsammans med Ågrenska. Det har alltid varit viktigt för oss att lyfta syskonperspektivet eftersom de ofta hamnar i skymundan, säger Gunilla Ivarsson, generalsekreterare på Jontefonden.

Ågrenska är sedan tidigare vana att arrangera familjevistelser med fokus på syskonen, bland annat i samarbete med Barncancerfonden. På lägret kommer deltagarna få med sig kunskap om organtransplantation, dela med sig av sina erfarenheter med andra i liknande situation och självklart delta i roliga aktiviteter som segling, fiske, bollsporter och paddla kanot.
– Under dagarna kommer skolpersonal tillhandahållen av Ågrenska att finnas på plats. Alla som deltar kan därför få hjälp med skoluppgifter för att slippa hamna på efterkälken, säger Gunilla.

2017 var ett väldigt bra år för Jontefonden. Fler fick kännedom om fonden vilket i förlängningen har gjort det möjligt att satsa på läger i höst.
– Tack vare fantastiskt stöd och insamling under förra året kan vi nu ge ännu mer guldkant till syskonen. Vi kan stå för resan till och från lägret samt själva vistelsen, säger Gunilla.

Om lägret
Start: tisdag 25 september klockan 11.00
Slut: fredag 28 september klockan 13.30
Lägret är för barn och ungdomar mellan 14–19 år som har ett syskon som väntar på eller har genomfört en organtransplantation. Mer information och anmälningsblankett finns här.